sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

2 הוא זלזול בכבוד ה' 3 ה פחותת כבוד ממנוי גם בכך שהנשבע בוחר להישבע בו ( באל ) ולא בברי ; . 4 ; 4 מתוך הרגל להישבע יגיע לשבועת שקר . כל הנימוקים הללו מתכוונים כמובן לשבועת אמת על שטות ( שבועת הבל בלשוננו ) . 5 נשים הממעטים להישבעהאן משבח אתלופי תים יש צורך להישבעימכיר בכך שלעהואעם זאת , 6 בשם אב או אם, אך לא בשם ה' תחליף הוגןםרווחתם ובריאותם ה, . הוא מציע ששמות ההורים וניתן להישבע בהם במקום בשם האל, זאת משום שהם שותפים בבריאת האדם . אם כן אין איסור חוצה ובלתי ראויה, ויש למעט בה ככל האפשר . בניגוד לדברי חז"ל י נאבל היא בלתמלא על שבועה, 7 םיהוא מתיר להישבע לגרמי שמי שבועה כזאת חז"ל אסרו משום עבודה זרה, נושא שאינו בתחום ; 8 דיוננו במבוא זה . עם זאת פילון מדבר גם על שבועות כשרות ונדרים טובים כוונתו מן הסתםו בהתנהגות טובה ( המקבילה בספרות חז"ל היא נדבה לקורבן ) . נהגוות, או להתלנדרים לקיים מצ לכאורה לפי שיטתו גם שבועות כאלה מיותרות . אדם רשאי לעשות מעשים טובים כרצונו, ואיננו חייב להישבע על כך . אבל כזה הוא טיבו של פילוסוף . השבועה בלתי רצויה, אבל בסופו של דבר, אם שבועות"ממנה נמוגה . לפי פילון בעת משפט נשבעים בותטוב ההסתייגהיא מובילה למעשה 9 " ; איומות כוונתו כנראה למה שחז"ל מכנים שבועת ממון או שבועת עדות ( להלן ) . אגב כך גם פילון "שבועת ממון"ל"שבועת ביטוי"בחנות במינוח בין המשתמש בהבחנות שבספרות חז"ל, אם כי ללא . "נדר"ל"שבועה"ובין 10 לשבועות ( ונדרים ) בתחום של קשרי שכניםמתנגד לוןסגרת זו פימב מסכת נדרים, . כפי שראינו מכילה בעיקר נדרים מסוג זה . פילון מתייחס לשבועה בחומרה רבה . הוא רואה בה חילול ה' ( גם בשבועת אמת ) , ומאיים בנקמה 1 פרההושה, ואף רומז לעונש מלקות על השבועה עצמה, או על שבוע"צדק"בשם ה . 1 . 19שם 2 . 49שם 3 . 6ב שם 4 בשרשרתמצוי בספרות חז"לי שבועות בלתי נחוצות יוביל לשבועת שקר ) . טיעון בסגנון זה ( חשש שריבו 29שם "אל : נתן . מעין דברי אבות דרבי ) רושנו להי, ראו סוטה פ"ט מט"ו ופהמביאה למעשים טובים ( עד רוח הקודש ) ,27ב ע"ג, עמ'"נו, נ " ( אדר"תבוא לידי שבועה, שלא תבוא לידי נדרים . אל תבוא לידי ספק, שלא תבוא לידי ודאי ועוד . 5 . 4על עשרת הדברות ב 6 ,ופיע גם במכילתא דרבי שמעון בן יוחאי . טיעון זה על שותפות ההורים עם ה' בבריאת האדם מ 2על המצוות ב וחוזרת בשני התלמודים ובמדרשים . אך בספרות חז"ל אין , קדושים פרשה א ה"ז, פז ע"א,ספרא ; 2512כ יב, עמ' לכך קשר דווקא לשבועות . 7 . 5על עשרת הדברות ב 8 . 211על המצוות ב 9 . משפט זה נאמר אגב דיני עדות . 141על עשרת הדברות 10 ועוד . 61מצוות ב על ה

הוצאת משנת ארץ ישראל

ספראי, זאב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help