sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

21מבוא ם למעט בשבועות ( או לאימימצד יראי שמלהישבע . לפיכך סביר שהייתה זו התנהגות מקובלת משום שניתן היה לפרשה כשבועת נאמנות סתמית . ,ולכן נמנעו מהשבועה שדרש המלך,להישבע כלל ) דאי שתנאים היו רואים בה שבועהובמערכת ההלכתית התנאית אין שבועה לחיזוק הצהרה . קרוב לו 1 א ) ו לבטלה ( בבחינת שבועת שו ה לתיקוף הבטחה הייתהבועשיקה זו שלראה שפרקטעם זאת אנו נ, אולי רק מחוץ לבית הדין של חכמים ואולי אף בחסות בית הדין . על כל פנים זו פרקטיקה,מקובלת אותןשונתון זה מצטרף לעדויות על הסתייגות משבועה ,נהוגה . הפרושים נמנעים משבועה כזאת נברר להלן . 2 ) 761א ון ן ( נגד אפיברושהיהודים נשבעים בקמספר כנגד זה יוספוס . שם אין ביטוי להתנגדות 3 אם כי יש מחלוקת על השימוש במונח זה,הוא מלשונות הנדר"רבןוק"לשבועה . השימוש במונח . – הראשונה : בהמשך דיוננוה אותנולוונתלומדים על ראשיתן של שתי תופעות שאנוממשפט זה רבהתופעה השנייה היא הקִּ . החכמים - רושיםהסתייגות של הפהתנגדות וההשבועה מקובלת למרות ה בין שבועה לנדר, קרבה או אפילו דמיון שקיימים גם בספרות חז"ל . 75ד 'רה ( קדוהיא הבטחה שאין להפֵ,יוספוס חוזר על המשתמע מהתנ"ך שאת השבועה חייבים לקיים במבואנו דר יפתח עסקנדר יפתח ) . בנ – 263 - 762קד' ה השבועה לרחב ; – 51ד 'לגבי הגבעונים ; קד – וספק אם הוא נדר או שבועה . ,לנדרים השבועה אצל פילון מה שחז"ל יכנון בשבועות ובנדרים, בדרך כלל יחדיו . כל השבועות שהוא מזכיר ההרבה פילון דן עשרת" ) . בחיבורו 21שהיא השבועה בבית הדין ( על החוקים ב " שבועת ממון"בניגוד ל",שבועת ביטוי" 4 "הדיברות , לה, והוא מהלך בכך בדרכם של חז"לת "לא תשא" כשבועת שקר ושבועה בטֵאש מפרפילון או לפחות כאחד הפירושים בספרות חז"ל . בחיבור זה הוא מקדיש לנושא תשומת לב רבה . גם בחיבורו 5 על המצוות הוא מקדיש פרק לשבועות, ומערב בו שבועות ונדרים . 6 ם במחלוקת בין שני צדדיםי יו בדברים ששנהשבועה היא הבאת האל כעד, ועירובו . שבועת השקר 7 אסורה כמובן אבל פילון מרחיב את האיסור . פילון מתנגד באופן כללי לשבועות, גם לשבועות על, , כלומר האדם הראוי"בעל התבונה" . זו דרכו של 1נימוקים : כמהדבר פסול מןדבר אמיתי, ורואה בה 8 באופן כללי 1 ביכול נותן דעתו על זוטותל כה סמויה שהא . בשבועה יש טענ 2 ; . בכלל עירוב האל 3 ; 1 נברר להלן . האותשלפחות לפי הפרשנות המקובלת של המונח, 2 שאין זועיר האבל אם יוספוס לא היה מכיר נוהג זה לא היה נמנע מל, כריוהמידע נמסר בשם תיאופרסטוס הנ עדות נכונה . 3 פירושנו לנדרים פ"א מ"א . ראו 4 . 95 - 28על עשרת הדברות 5 . 82 - 2על החוקים ב 6 . 10 ; על המצוות ב 68על עשרת הדברות 7 . 9 ; על המצוות ב ,88 68על עשרת הדברות 8 . 48על עשרת הדברות

הוצאת משנת ארץ ישראל

ספראי, זאב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help