sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

01מבוא תנאית - השבועה בספרות הקד םב . . ה ש ב ו ע ה ב ת נ " ך 1 , תים קרובות בהקשרים שונים . המקרא עצמו מורכבילא נעסוק כאן בשבועה בתנ"ך, היא מופיעה לע את חשוב רק מה הבינו חכמים ת זוננו . במסגרוניתן להסיק ממנו מסקנות רבות שאינן בתחום די מהתנ"ך . זאת אנו יודעים בזכות אמירות גלויות של חז"ל ( אמירה מפורשת שכך הבינו ) או מה עשויים גיון והדרשה של חז"ל . יהיו להבין לפי דרכי הה בהקשרים אלו : מופיעהבמקרא השבועה 1 ניויבון לנתריביןהדדית ( או בלתי"הדדית"בעיקר בברית נאמנות ,א . הבטחה לעתיד כגון אברהם , ) בסגנון זה גם הבטחות של ה' לעובדיו, . יעקב ויוסף וכו' ; אברהם ואבימלך ; ועבדו ; יעקב ועשו ( בתנ"ך ) היא השבועה לאברהם : ןהראשונה שבה שַּ֖כְתָאֶת-בִּנְךִָּ֥ אֶת-יְחִּידֶֶֽךָ : כִֶּֽי-בָרֵָ֣ךְא חָזֶֶּ֔ה וְלִֹּ֥"ויֹֹּ֕אמֶר בִִּּ֥י נִּשְׁבַּ֖עְתִּי נְאֻם ה' כִִּּ֗י יַ֚ען אֲשֶֶׁׁ֤ר עָשִִּׂ֙יתִָׂ֙ אֶת-הדָבָָ֣ר ה יז ) . - אֲבָרֶכְךִָּ֗ וְהרְבָָּ֨ה אַרְבֶֶׁ֤ה אֶֶֽת-זרְעֲךִָׂ֙ . . . " ( בראשית כב טז בדרך כלל נשבעים שני הצדדים הבאים בברית, או שאחד נשבע לפי בקשת השני ( יוסף לפי בקשת "וישְׁבע יוֹסֵף : גם האחד משביע את האחריםתיםיאך לע,י" ) בראשית מז לא "ויאמר השבעה ל – יעקב "וישְׁבע : וכן,אֶת בְנֵי יִּשְרָאֵל לֵאמֹר פָקֹד יִּפְקֹד אֱלֹהִּים אֶתְכֶם וְהעֲלִּתֶם אֶת עצְמֹתי מִּזֶה" ( בראשית נ כה ) אֶת הָעִּיר הזֹאת אֶת . . . " ( יהושע ו כו ) . הקוּם וּבָנָיְהוֹשֻׁע בָעֵת ההִּיא לֵאמֹר אָרוּר הָאִּישׁ לִּפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָ יהושע השביע את בני ישראל בעתיד . מבחינה משפטית בני העתיד לא נשבעו, אך מבחינה פוליטית זו התחייבות של המנהיג בשם העם, כלומר בשם הציבור שהוא מייצג . צריך להישבע לפיעהעליו שבולת מוטשוחז"ל פירשו שמי ,בדרך כלל השבועה היא של אדם על עצמו ( להלן פ"ג מי"א ; פ"ד מ"ג ; "אמן"הוראת בית דין, ואם נשבע מפי אחר עליו להסכים לשבועה באמירת . אנו נציע שבהלכה הקדומה אפשרו לאדם להטיל שבועה או נדר על אחר, אך ) מ"ה ועוד - פ"ה מ"ב לכך ראיותתו . ל בעל על אשרק למקרה של הטלת שבועה שאת האפשרותההלכה התנאית צמצמה שתיזכר גם להלן בסמוך . ,כגון במשנתנו פ"ד מ"י,מספר התובע משביע את העדים שאם יש להם ,כגון שבועת עדות,ב . בהקשר ספציפי של שבועות פרטניות 2 וכן בשבועת הסוטה ( התחייבות שבעבר הייתה נאמנה לבעלה,עדות "יבוא ויעידוני" ) , וכן בשבועה "על כָל דְבר פֶשׁע על שׁוֹר על : הואמבוססת עליו שבועת העדות שהפסוק ות . לחיזוק העדבבית משפט יָבֹא דְבר שְׁנֵיהֶם אֲשֶׁר ירְשִּׁיעֻןהָאֱלֹהִּיםחֲמוֹר על שֶה על שלְמָה על כָל אֲבֵדָה אֲשֶׁר יֹאמר כִּי הוּא זֶה עד ונדון בו להלן . מבחינה, גם כאן פירוש הפסוק בעייתי, ) ב חוּ" ( שמות כיְשׁלֵם שְׁניִּם לְרֵעֵהאֱלֹהִּים 1 רית בין שווים . הואבמקרא הבריתות המדיניות בין מעצמות למלכויות חסות הוצגו והתבצעו בדרך הדומה לב . ברית בין הבתרים למשל היא דגם לברית כזאת בין שני צדדים . הדין לברית בין ריבון העולם לנתיניו 2 גלגול""ב, אך זו כבר דרשה המבוססת על כך שאכן יש ראו סוטה פ"ב מ, חז"ל דרשו שהיא נשבעת גם על העתיד פ"ג מ"ה . ראו להלן, ויש שבועה שהיא התחייבות עתידית",שבועה

הוצאת משנת ארץ ישראל

ספראי, זאב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help