sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תו הלב : הניגון בכתביו של רבי נחמן מברסלב – בין המטאפיסי לקיומי 12 כאמור, רבי נחמן נע מן התפיסה המטאפיסית לתפיסה הקיומית וחוזר חלילה . הניגון אצל רבי נחמן אינו אחד מהנושאים הרבים שעליהם נתן דעתו, אלא הוא בגדר יסוד, גם אם לא במודע, לכל דרשותיו ודרך חייו . מהנקודות ההגותיות המרכזיות בדרשותיו של רבי נחמן, גם כאלו שלכאורה נראות שאינן קשורות למוטיב הניגון, הוא יצר זיקה בין הניגון, המוסיקה והשירה ובין שאר הנושאים במשנתו . בפרק הראשון הצגתי את מעמדו ותפקידיו של הניגון בדרשותיהם של אבות החסידות, כולל ניתוח הדרשות ומיונן על פי נושאים ורעיונות . בפרק זה בחנתי את מקומו של הניגון בראשית החסידות, וזאת כרקע להבנת מקומו של הניגון בהגותו של רבי נחמן . מצאתי כי הניגון הוא מוטיב מרכזי בתורת החסידות, וכולל בתוכו שני היבטים עיקריים : הניגון כדימוי והניגון כמעשה . בחינת המעשה אף היא מתחלקת לשני מישורים . האחד הוא המישור המעשי, כלומר כיצד התייחסו הוגי ראשית החסידות להיבט הפרקטי של השימוש בניגון והשלכותיו על הרובד הפסיכולוגי של המנגן וסביבתו . השני הוא בחינת התייחסות אבות החסידות לניגון כמעשה מיסטי, ובכלל זה היבטים מגיים ותאורגיים . מהפרק השני והלאה עיקר הדיון הוא סביב כתביו של רבי נחמן, וטענתי המרכזית היא שרבי נחמן נע בין התפיסה הקוסמית, ה״מטאפיסית״, לתפיסה הממשית . בפרק השני בחנתי את התייחסותו של רבי נחמן למוטיבים כגון קול, דיבור, אנחה, מקצב ודופק, צעקה ותנועה . ניתוח זה הוא בסיס לתאוריה של תפיסת המוסיקה של רבי נחמן . כמו כן עסקתי בשאלה, האם יש התפתחות במוטיבים הללו, למשל מקול לדיבור וכן הלאה, ומצאתי כי ישנה תנועה ואף התפתחות מסוימת בין המוטיבים . בפרק השלישי דנתי ביתרונות המוסיקה ובתפיסתו של רבי נחמן את המוסיקה ככלי דתי וככלי תועלתני . תחילה דנתי ביתרונותיה הדתיים של המוסיקה, ובהמשך הפרק ביתרונותיה התועלתניים, כלומר בתפיסת המוסיקה ככלי חינוכי, מנהיגותי וכדומה . מצאתי כי רבי נחמן ראה במוסיקה כלי דתי וכלי תועלתני, ובכך התווה דרך לתלמידיו ולכל אדם לפעול הן למען הכלל והן למען עצמו באמצעות המוסיקה . בפרק הרביעי התמקדתי בנושא האזוטריות והמוסיקה או הצליל, שהחוקרים הקודמים לא העמיקו בו . הראיתי כי בתורתו של רבי נחמן ישנו פן אזוטרי בדומה למורה נבוכים . לטענתי הצניע רבי נחמן את המובן הקיומי מאחר שסבר שאנשים לא יעריכו מובן זה . הוא חשב שהנסיגה מהמובן הקוסמי והמטאפיסי עלולה ליצור תדמית שלפיה הוא מפחית בערכה של המוסיקה . המובן הקיומי איננו אפוא הפחתה בערכה של המוסיקה . המוסיקה נוכחת אפוא בכל כתביו של רבי נחמן אם לא בגלוי אז בסמוי . המוסיקה איננה רק דרך פרשנות של הגות רבי נחמן, אלא דרך הכרתית . אדם מכיר את העולם ואת האלוהות באמצעות המוסיקה . רבי נחמן יצר אפוא תאולוגיה של מוסיקה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help