sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 רש״י והפולמוס היהודי-הנוצרי היהודית, וכי היהדות ההיסטורית תיעלם ובניה יסגלו לעצמם את האמונה הנוצרית . בהדרגה לבש הפולמוס אופי חריף יותר . כאשר הכנסייה הנוצרית התאכזבה מחוסר נכונותם של היהודים להתנצר, היא הגבירה את תעמולתה ואת ההסתה כנגד היהודים . פולמוס זה ממשיך להתקיים למעשה עד ימינו אלה, אף שאופיו נשתנה . הלחץ הדתי, הרעיוני, החברתי והכלכלי על היהודים בדרכים שונות החל כבר בתקופות קדומות : הנוצרים והיהודים מתווכחים על הבנתו של טקסט מקודש משותף . . . הנצרות מערערת על דרך הבנתה של היהדות את התורה . לטענתה, היהדות טועה בכך שהיא מבינה את התורה כמות שהיא ומקיימת את מצוותיה כמות שהן . המפרשים הנוצרים טוענים, כי . . . את התורה יש לקרוא, לפי דרכה של הנצרות, לאחור, כלומר מנקודת התצפית שמעניקה לקורא ידיעתו את המאורעות שבאו אחר כך, מרגע התגלותו של ישו לבני האדם . . . הברית הישנה, המקרא, היא מעין צללית . . . סקיצה של הדברים העתידים להופיע בברית החדשה בבירור 3 ובאור מלא . אחת ההחלטות שהחמירה את הניגודים בין היהדות לנצרות היתה שאלת קיום המצוות הנזכרות בתורה . פאולוס קבע שהתגלות ישו כיפרה על חטאיהם ופגמיהם של המאמינים הנוצרים ואין יותר צורך בקיום המצוות . היתה לו השפעה גדולה וקביעתו השתלבה היטב במגמתו . על-פי תפיסתו, הופעת ישו ובשורותיו עשו מצוות אלה 4 למיותרות ואף למזיקות . פאולוס ניצל את התפיסה הקדומה של הנצרות שיש ניגוד בין הבשר ובין הרוח, וייחס את מצוות התורה לתחום הבשר, ולעומתה את האמונה בישו לתחום הרוח . לדעתו, לא ישו ההיסטורי שהיה יהודי הוא העיקר, אלא כריסטוס, שכיפר במותו על חטאי המאמינים . למעשה, פאולוס היה גורם חשוב ועיקרי בהפרדת הנצרות מן היהדות ובהפיכתה לדת של רבות מאומות העולם . ככל שנותקו הקשרים בין המצוות המעשיות שבתורה ובין חובותיו של הנוצרי, כן גדלה התפשטותה של הנצרות . קביעות אלה לא זו בלבד שהרחיקו את הנוצרים מקיום המצוות, אלא אף יצרו רתיעה רגשית מאורח החיים הדתי של היהודים : ביטול מצוות התורה ופנייה לאומות העולם הן שתי המגמות העיקריות שגרמו להפרדת הנצרות מגופה של היהדות, ובשני עניינים אלה שונה מן הנצרות כת מדבר יהודה שנשארה כת בקרב היהדות . . . יהודי המתבונן בהתהוות הנצרות ובתולדותיה בתחילתה, מן ההכרח שיראה אותה כהולכת ומתרחקת מגופה של 3 לימור, בין יהודים לנוצרים, עמ׳ 16 . 4 על ההתלבטויות והספיקות בנושא זה ראו למשל מעשי השליחים טו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help