sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | ריח שדה בעשורים האחרונים התפתח מאוד התחום המחקרי העוסק בתפיסתם של החושים 5 נבחנו היבטים וזוויות שונים של חוש הריח, בתולדות העמים והתרבויות הקדומים . כגון מקומו ביחס לשאר החושים בחברות שונות, הבדלים מגדריים ביחס אליו, וכן 6 מחקרים אחרים יוחדו למקומו של תפיסתו והיחס אליו בדתות ובתרבויות העולם . 7 הריח בחיבורים יהודיים קאנוניים, כמו בספרות המקראית ובספרות הרבנית . ריחות אינם עניין פיסיולוגי בלבד . הם קשורים בקשר הדוק לעולם הרגשות, החוויות והתרבות של המריח . בתרבויות מסוימות ריחות מסוימים נחשבים לטובים ובתרבויות אחרות אותם ריחות נחשבים לא נעימים, ויש לכך השלכה על נושא 8 הספק אם לברך על ההנאה מחומר המדיף ריח נעים תלוי לכאורה בשאלה הברכות . אם ריחו נעים או לא . ברם, כפי שאראה במהלך הספר, למשל בדיון על ריח הפיגם והזבד, ריח הוא אלמנט סובייקטיבי ותרבותי, כך שבקהילות מסוימות יש שסלדו 9 מריחם של החומרים הללו בו בזמן שבמקומות אחרים הם נחשבו לבשמים לכל דבר . לא אחת עסקו הפוסקים בשאלה אם ישנה חובה דתית לברך על מאכלים ומשקאות המדיפים ריחות נעימים, כגון לחם טרי, יין בעל ארומה וקפה חם ( ראה בערכיהם ) . נראה שמאחורי התהיות הללו עומדת לא רק שאלת טיבו האמיתי של ריח המזון, אלא גם ההקשר המנטלי והסנטימנטלי של המריח אותם, כגון חוויית המטבח הביתי והמשפחתי . הספקות לגבי הברכה על ריחם של מזונות נובעים מתוך שאלת היסוד – מהו בושם ? האם הגדרתו אובייקטיבית או סובייקטיבית, ובכלל – האם הוא ניתן להגדרה ? 5 על ספרות כללית העוסקת בהיסטוריה הדתית והתרבותית של החושים ראה קלאסן, עולם החושים ; הנ״ל, אנתרופולוגיה של החושים, עמ׳ 40 - 2 4 ; ג׳וטה, ההיסטוריה של החושים ; טונר, ההיסטוריה התרבותית, עמ׳ 9 - 4 . 6 על ההיסטוריה החברתית של הריח ומשמעותו בתרבויות העולם ראה קורבין, המסריח והריחני ; הוויס וללואנד, ההיסטוריה של כושר החישה, עמ׳ 25 - 35 . 7 על מערכת החושים וחוש הריח בפרט בספרות המקראית ראה אברהמי, החושים בתנ״ך ; לורנס, חושים וסטיגמה, עמ׳ - 5 . על חוש הריח בספרות הרבנית ראה גרין, הארומה של הצדיקים . 8 קלאסן, הווס וסינוט, ארומה ; קלאסן, הריח של האחר, עמ׳ 33 - 66 . 9 הקשר בין ריחות ותרבות בא לידי ביטוי בתופעות חברתיות שונות, שחלקן אבד עליהן הכלח בחברה המודרנית . כמה חוקרים בתחום ההיסטוריה התרבותית של החושים, כדוגמת לארג׳י, ווטסון, קלאסן, הווס וסינוט דנו בתופעה של הריח כמסמן חברתי . דהיינו, קביעת מיקומו ההיררכי של הפרט בסולם החברתי על פי ריח גופו המבטא את זהותו המוסרית . ראה לארג׳י ווטסון, הסוציולוגיה של הריחות, עמ׳ 02 - 034 . בסוגיה זו ראה בהרחבה שמש, ריח גן עדן, עמ׳ 87 - 07 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help