sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | חסידות, השכלה, ציונות : פרקים בפוליטיקה ספרותית ואכן, נראה שכדי להבין את ההבדלים וההקבלה שהתקיימו בין ההשכלה לבין החסידות, יש ללמוד את יחסי הכוח ביניהן, כפי שהתקיימו בפוליטיקה, בחברה, בתרבות ובאמנות . בראש ובראשונה יש לציין כי אין מדובר בעימות בין ההשכלה כתנועה חילונית ורציונלית לבין החסידות כתנועה דתית, אי-רציונלית, שכן המשכילים לא נטשו את הדת 2 דוגמה בולטת לכך מופיעה ב׳קוצו של יוד׳ ( 878 ) , הפואמה הנודעת שחיבר י״ל היהודית . גורדון . גורדון, שהציג בה את האכזריות שעלולה להיות כרוכה במילוי המצוות, עשה כן תוך הצגת הרב שהביא לאסונה של בת שוע כחריג וכפוסק שקיצוניותו נטולת היגיון . אבל, יש להדגיש, הפואמה אינה בגדר התקפה על הדת היהודית, אלא ביקורת חריפה על מוסד הרבנות . גם אם בהמשך תרמה הפואמה למי שתבעו תיקונים של הדת היהודית, הרי מדובר בביקורת דתית-יהודית פנימית ובשום פנים לא בפרישה מן הדת היהודית . אומנם היו רבנים לא מעטים שהאשימו את המשכילים כמי שמעודדים תופעות של התבוללות, ובמקרים לא מעטים הצדק היה איתם . אך בעיקרו של דבר, הפחד מהתבוללות התקיים כחלק ממשא-ומתן, חריף ככל שיהיה, שנסב על הגבולות והפרטיקולריזם של הדת והאתניות היהודית של יהודי אירופה, כפי שהתגבשו אל מול האירופאים, הלא-יהודים . ואכן, הניגודים והמאבקים היו בעיקרם פנימיים, והתקיימו על סמך קיומו של מכנה משותף דתי . לכן יש טעם רב לבחון את צורת קיומה הספרותי של הדיכוטומיה שהתקיימה בין המשכילים לבין החסידים, כמו גם את ערעורה . ואכן, ערעורה של הדיכוטומיה שמתקיימת, לכאורה, בין שני המחנות, יכול להסתמך על כך שמבנהו, זה שמפריד ובסופו של דבר גם זה שמגשר בין השניים, הוא בבחינת מנגנון ספרותי מורכב . שיתוף כזה ניתן למצוא גם בעצם התפשטותה של השמועה, שלפיה, בעלומיו, היה יוסף פרל, המשכיל וגדול סופריה של הסָטירה האנטי-חסידית, מחבר 3 אשר ספר מגלה טמירין , חסיד נאמן . יונתן מאיר מפקפק באמיתותה של השמועה, מצביעה על סוג של שיתוף פעולה, על אף שהתקיים רק בדמיונם של מפיציה . אלא שנראה שאף על פי שיונתן מאיר לימד אותנו כי הטענה שלפיה היו חסידים שקראו באופן ליטראלי את מגלה טמירין , הפרודיה המבריקה על לשונם ועל התנהגותם, 4 אין להוציא שחיבר פרל, לא הייתה אלא אגדה וכי בפועל לא קראו חסידים את ספרו, מכלל אפשרות שגם כאגדה היה בכוחה לתרום לעמעום הדיכוטומיה שהתקיימה בין המשכילים לבין החסידים . עם זאת ברור שאין בהערכה זו כדי לערער על קביעותיו של 2 Dan Miron, From Continuity to Contiguity : Toward a New Jewish Literary Thinking, Stanford : Stanford University Press, 2010, p . 11 . על-אף שמדובר במרבית המשכילים, הרי שאת המציאות של הכלכלה החסידית ייצגה ספרות ההשכלה הדיכוטומית . ראו ברטל, לתקן עם : נאורות ולאומיות במזרח אירופה , ירושלים : כרמל, 3 ,20 עמ' 27 - 37 . 3 מאיר, 3 ,20 עמ׳ ,20 234 . 4 מאיר, 3 ,20 עמ' ,26 ,30 208 - ,209 8 ,2 224 - ,225 237 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help