sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הקדמה 11 בפרק הראשון אעמוד על הנחייתו של הבעש״ט לתלמידיו כיצד עליהם לבצע את הכוונות והיחודים . נראה שלבעש״ט היתה גישה ייחודית כלפי קורפוס זה, גישה השונה במובהק מזו של המקובלים בני זמנו, אך עם זאת דומה להפליא לאופן בו חוקרים מבינים כיום את עולם כוונות האר״י . טענתי היא שהבעש״ט ראה בכוונות הזדמנות נפלאה להמתקת הדינים האישיים של האדם המתפלל, שהם מיניה וביה גם דינים המתרגשים ובאים על העולם . בסיום הפרק אראה כיצד חלחלה תובנה זו אל כמה מן המקובלים-החסידים בדורות הראשונים של תנועת החסידות . דוגמא מובהקת לגישת הבעש״ט לכוונות תוצג בפרק השני, והיא כוונות הבעש״ט לטבילה במקווה . בכוונות אלו ניכרת היצירתיות של הבעש״ט, כמו גם גישתו החדשנית לחולל תהליך אישי בסיוע הכוונות, ומעל לכל – להמתיק דינים : לקחתם עם הטובל אל תוך המים, מי החסד ומי הבינה, ולהפכם מדין לרחמים . נצביע על הקשר בין כוונה זו לבין סגולה ליולדת, ענין שהעסיק מאוד את בעלי השם . בפרק השלישי נפתח לדיון מחודש את סוגיַת המתקת המחשבות הזרות . אלו מחשבות שהאדם הדתי בדרך כלל בורח מהן, ואילו הבעש״ט קורא להתמודד עימן ואף להמתיקן . אראה שהבעש״ט ראה במחשבות זרות מעין ״קדימונים״ לדינים פוטנציאליים העומדים להתרגש על המציאות, ומכאן הדחיפות הגדולה להמתיקן . סוגיה זו איננה איפוא רק ענין בו באה לידי ביטוי הפסיכולוגיה של הבעש״ט, אלא היא קשורה בטבורה להיותו בעל שם ואישיות פנוימטיקנית . בפרק הרביעי נעסוק באופן האיזוטרי בו יש להמתיק מחשבה זרה ורעה, וזאת על ידי שמות ויחודים מסוימים, אותם מסר הבעש״ט לתלמידיו השונים . אף כאן נראה כיצד הקבלה, ובפרט הקבלה הלוריאנית, שימשה בידי הבעש״ט כלי מצויין להפוך את הדינים מיסודם לרחמים . כמו כן נדון בשאלה מדוע היתה זו תורה איזוטרית – מה בתיאוריה שלה, או בפרקטיקה שלה, חייב היה להישמר בסוד . בפרק החמישי יוצג רעיון מיתוק הדינים בשורשם, המשפיע באופן דרמטי על הדיבור האנושי . זהו במובן רב שיאו של החידוש הבעש״טיאני : לפי תפיסת עולמו, הדיבור, שהוא יסודה של המציאות כולה, הוא מלא דינים – מחשבות זרות ורעות האופפות אותו . לדיבור מעין זה יש השפעה איומה על המציאות, ומכאן ההכרח למצוא פרקטיקה רוחנית להמתקת הדיבורים . הדיבור הנובע מתוך מיתוק דיני המחשבה נובע וקולח ללא כל קושי ומייצג, בשיאו, את השכינה הדוברת מתוך פיו של המקובל . בפרק השישי נראה צורת התמודדות עם הדינים בטקס קבלי מורכב שחובר, לטענתי, על ידי הבעש״ט . הטקס נועד בעיקר להגן על ביתו או על עירו של מזמין הטקס, ולפגוע בצורה זו או אחרת במקורה של הצרה הקונקרטית, שכנגדה מופעל הטקס . בשונה משלושת הפרקים הקודמים, אין כאן מיתוק הדינים ״בשורשם״, אלא הסרתם בלבד

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help