sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 דיחיה תיריש ובעל תוקף לא פחוּתים . בשירת ביאליק המוקדמת ניטש מאבק זה בין "הקיטון" הלירי — עם החלון הפתוח, עם הכתלים המפוחמים — זה שמתעצב במסכת הלילה המוקדמת שלו ובשירי השיבה והכיסופים משנות התשעים, לבין ניסיונותיו המוקדמים בכתיבת שירה פואמתית, ובפרט במלאכת ההרכבה הנפתלת של הפואמה "המתמיד" . מאבק זה ניכר גם בתוך הפואמה המאוחרת יותר "בעיר ההרגה", המתייחסת במוצהר למאורע דרמטי בכרוניקה של האסונות ובתולדות ההכרה הלאומית היהודית . אך יותר משיש בפואמה זו רישום פעולה ועקבות קרב, יש בה אלימות לוחצת לב ותהומות של אבל וזעם . מה הם אפוא מאפייניו של אותו "מניין של יחידים", שאליו התכנסו קוראיה - חניכיה של הספרות היהודית המודרנית ? ומי הם אותם "נאמני בית העוני", הנמנים עם המסדר הספרותי היהודי המודרני בסוף המאה התשע - עשרה ? והרי התשובה לשאלות אלה מתנסחת כבר בצֶבֶר הקריאות שנערכו מאז דורו של ביאליק ועד היום . שם כבר נקבע לא אחת כי הדמעה הנאמנה — היא ולא גילום של "גיבור דורנו", היא ולא בני דמותם של וויליאם מייסטר או פן תדאוש, היא ולא דמויות מסוגו של ורתר או החניך טרלס — הדמעה ההיא ועימה התביעה ל"דמעות חדשות" תחת הנושנות, היא המסמנת את כניסתו של ביאליק בשערי הספרות העברית החדשה בעידן התחייה התרבותית שלה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help