sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 בין דני תחים הבית ושל השיממון הבולעני המתהווה בתוכו ובסביבותיו . מובלעת, אשר ביאליק היטיב לסמן כבר בשיריו המוקדמים כצל מוטל בחדרי הלב, שם שוררת "אֲפֵלַת עַד וְחֶשְׁכַת אֵל" ( "בערֹב היום" ) . והרי יחסו המורכב של ביאליק אל האפיקה המרחבית שלוב במוסכמותיה של הספרות היהודית המודרנית, כפי שזו מתוארת, למשל, ברומן "בימים ההם", הרומן המאוחר שכתב שלום יעקב אברמוביץ ( מנדלה מוכר - ספרים ) . בפי שלמה הסופר, המגולל את תולדות חייו, שם אברמוביץ מיני ספקות באשר לכוח הסיפר של הספרות היהודית המודרנית : ובאמת מה לי לספר על חיינו בדורותי ? גדולות ונצורות ! הרי לא אני ולא בית אבא לא היינו מפליאים את העולם במעשינו . דוכסין, איפרכוסין ואסטרטגין לא היינו ; על יעלות - חן ועלמות יפהפיות לא עגבנו ; להתנגח כעתודים איש עם חברו או לעמוד כעדי - ראיה על דם אחרים בדו - קרב לא נסינו ; וכיצד מרקדין עם בתולות במשתה - היין לא ידענו ; ולצוד ציד נפש חיה בשדות וביערים לא יצאנו ; לקצוי - ארץ וימים רחוקים לא נסענו ואיים חדשים לא גלינו ; בסוד משחקים ומשחקות לא באנו, ועל שרים ושרות ותענוגות בני - אדם ממוננו לא בזבזנו . קיצור הדברים, כל הפרפראות לספור המעשה, שיהא ערב וממשיך לב הקוראים — כל אלה אינן אצלנו . 2 דברים דומים כתב דוד פרישמן על טעמו של הקורא העברי בשנות התשעים של המאה התשע - עשרה . בהקדמה שהוסיף

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help