sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 עדנה לומסקי- פדר אורנה ששון- לוי צניעותם של החיילים הדתיים . משהוחל לגייס גברים חרדים לגדודים של הנח " ל החרדי ) 2002 ( ולמיזם שח " ר כחול בחיל האוויר ) 2007 ( , הצבא הניח כמובן מאליו שחרדים אינם יכולים לבוא במגע עם נשים ולכן ישרתו ב " יחידות סטריליות " . לצד תהליך זה , בשנים האחרונות יש עלייה משמעותית בשיעורי הגיוס של נשים דתיות לצבא - מ- 935 נשים דתיות שהתגייסו בשנת 2010 ל- 2159 נשים בשנת 2015 ) יוהל " ם 2016 ( - לעתים בניגוד לדעת רבנים , עד שיש המגדירים תופעה זו כמהפכה המשפיעה הן על הצבא והן על הציבור הדתי-לאומי ) אטינגר 2015 ( . הלחצים הצולבים על עיצוב המשטר המגדרי של הצבא הביאו להקמתה של ועדת שגב , ועדה ציבורית לעיצוב שירות הנשים בצה " ל ) שגב 2007 ( . הוועדה הציעה מודל חלופי של שירות על פי תפקיד ולא על פי מגדר והעלתה את אסטרטגיית ההטמעה המגדרית ) gender mainstreaming ( כדרך המיטבית לשילוב נשים בצבא ) כליפי-אמיר 2011 ( . מרבית ההמלצות לא התקבלו והן עומדות במרכזו של מאבק ציבורי ופנים-צבאי . אם כן , התמונה המתקבלת רווית סתירות ומתחים - יחסי המגדר משתנים מזירה לזירה , ומתקדמים באופן לא סדיר ובלתי ליניארי . המשטר המגדרי של הצבא אינו עוד מבנה אחיד וקוהרנטי כפי שהיה בעבר , אלא הוא שדה דינמי הפועל תחת השפעתם של כוחות מנוגדים . כאמור , הסדר המגדרי החדש אינו אחיד , ובמקומו , כפי שמראה שרית עמרם-כץ במאמרה בספר זה , יש ריבוי של סדרים מגדריים מקומיים . ריבוי זה מאתגר את הגישות הפמיניסטיות המקובלות בתחום של צבא ומגדר . הספרות הפמיניסטית הבוחנת יחסי צבא ומגדר , אשר התמקדה בתחילה רק בנשים , נוקטת שתי עמדות מנוגדות באשר למשמעות של שירות צבאי ושוויון חברתי-אזרחי . הגישה הראשונה , המבוססת על הנחותיו של הפמיניזם הליברלי , רואה בגיוס חובה לנשים מנגנון המקדם שוויון מגדרי . הפמיניזם הליברלי מתמקד בהשתתפות בתחום הציבורי , ולכן גורס שנשים יזכו באזרחות שווה באמצעות תרומתן לביטחון המדינה . ואכן גיוס החובה של נשים בישראל היה סמל לשוויון מגדרי ושימש מודל לשילובן של נשים בצבאות של מדינות אחרות . גישה שנייה והפוכה מסתמכת על תיאוריות פמיניסטיות רדיקליות שמבקרות את התרבות ההיפר-גברית והאלימה של הצבא , ורואות בו בעיקר ארגון המבסס תפיסות מגדריות דיכוטומיות ומהותניות . הצבא נתפס כארגון דכאני שמאדיר גברים וגבריות ומדיר נשים בהציגו אותן בתור " האחר " האולטימטיבי של צבא וצבאיות . מתוך גישה זו , יש המתנגדות להשתתפות נשים בצבא על בסיס הטענה שהוא מנוגד לערכים פמיניסטיים של שלום ושוויון . בישראל מחקר ביקורתי זה ערער על התפיסה האידיאלית של גיוס חובה כמקדם שוויון הזדמנויות לנשים , ופגע בדימוי העצמי של ישראל כחברה שוויונית ) ראו למשל יזרעאלי 1999 ( . שתי הגישות מנוגדות זו לזו , אך משותפת להן ההתמקדות ביחסי כוח מגדריים מנקודת מבט מבנית - הן בוחנות אם שירות צבאי תורם לשוויון מגדרי או פוגע בו . בעוד הגישה הליברלית טוענת ששירות צבאי הוא מנגנון שמקדם שוויון מגדרי ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help