sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא לחוסן חברתי | 11 שלהן יש מכנה משותף — גיאוגרפי או אתני או דתי . הון חברתי מקשר ( linking ) מחבר בין אנשים וקהילות לבין בעלי סמכות וכוח, למשל בין מנהיגים מקומיים לבין מנהיגים ומוסדות ממלכתיים . קשרים כאלה הם נדירים יותר, אך טומנים 11 בחובם את ההזדמנות להשיג משאבים חיצוניים רבים יותר מן המקומיים . תפיסת החוסן היא חלק ממה שאמור לשמש בסיס לאסטרטגיה הוליסטית של ניהול הפרעות קשות ואסונות המוניים . אסטרטגיה כזאת, על פי הספרות, מורכבת משני מכלולים עיקריים : האחד עוסק בהתגוננות אקטיבית מפני ההפרעה עצמה ( האובייקט ) , וכולל מנופים למניעה או לדחייה של ההפרעה ולהפחתת נזקיה . האחר עוסק בטיפול בנפגעי ההפרעה ( הסובייקט ) , וכולל מנופים לניהול המערכת בעקבות ההפרעה ולקידום ההתאוששות לקראת השיקום . אסטרטגיה כוללת כזאת אמורה לספק מסגרת קונספטואלית למתן פתרון לאסונות טבע ( כגון רעידות אדמה, מגפות וצונאמי ) , ולפגיעות שהן מעשי ידי אדם ( כגון מלחמות, פעולות טרור וזיהום תעשייתי ) . האסטרטגיה הזאת מבוססת על התפיסה המכונה 12 ושלפיה יש לייחס חשיבות פחותה למקור "כל הסיכונים" ( All hazard approach ) ההפרעה ( שכן קשה לבלום אותו ) , ולעומת זאת יש לייחס חשיבות רבה להשלכות ההפרעה בשטח, שכן אותן קל יותר לנהל . בדיוק במסגרת הזאת טמונה חשיבותה של תפיסת החוסן . עם זאת, במבחן המציאות בעולם ובישראל עדיין רחב מאוד הפער בין הדיון התיאורטי בסוגיית החוסן לבין היישום של תפיסת החוסן, הלכה למעשה, בשטח למרות מס השפתיים המשולם לה .

המכון למחקרי בטחון לאומי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help