sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 ביבליוגרפיה לעיר ושנה ולימדלעשות" : חזררק במסכת סנהדרין אגב דין זקן ממרא מופיע המונח "הורה כדרך שהיה למד פטור ואם הורה לעשות חייב שנאמר והאיש אשר יעשה בזדון אינו חייב עד סנהדרין פי"א מ"ב ) . מבחינת המשנה שם זה משפטשיורה לעשות תלמיד שהורה לעשות פטור ( התפר בין שני חלקים במשנה . החלק הראשון עסק בדרך שבה יש לנהוג במקרים של ספק . מי נו יודע מה ההלכה פונה לבית הדין לבירורה . המשפט הבא ( זה שציטטנו ) מתחיל עניין חדש,שאי מה דינו של מי שיודע ואיננו רוצה כלל את חוות הדעת של בית הדין . זה אפוא משפט חדש במשנה, ומן הסתם נלקט ממקור שונה . מע מפי בית דין ומורה . . ''האיש אשר יעשה בזדון', אשר לא ש 1אבל במדרש לעניין זקן ממרא : " . בזדון, על זדון הוא חייב ואינו 3 . "אשר יעשה", על מעשה הוא חייב ואינו חייב על הוריה . 2 . "לבלתי שמוע", ולא שומע מפי שומע" ( ספרי דברים פיסקא קנה, מהד' 4חייב על שגגה . ) . במדרש זה 301עמ' ; וכעינו מדרש תנאים דברים י"ז יב, מהד' הופמן 207 עמ' פינקלשטיין הורייה משמעו לימוד בלבד . עשייה משמעה מעשה בלבד . כך פירשנו את המדרש במקומו ( סנהדרין פי"א מ"ב ) . . זקן ממרא שהורה 2 . באת' לרבות בית דין שביבנה . רבי זעירא אומר לשאילה . 1בירושלמי : "' ור . הורה על מנת לעשות ועשה חייב הורה ולא עשה פטור . הורה על מנת שלא לעשות, פט לעשות, אף על פי שלא עשה חייב . אמר רבי הילא תני רבי ישמעאל כן אשר יעשה לא הוא שיעשה ( ירושלמי סנהדרין פי"א ה"ג, ל ע"א ) . המשפט הראשון איננו לעניינו אך הבאנו אותו בגלל חשיבותו . האמורא הראשון סובר שכל פרשת זקן ממרא חלה גם ביבנה . רבי זעירא חולק סבור שבית הדין ביבנה, חשוב וצריך להביא אליו את הספקות, אבל רק לעניין זה הואו לשאילה בלבד . המשפט השני קשור – משמעותי . דין זקן ממרא לא חל בו . וזהו "לשאילה" לענייננו . הירושלמי מבחין בין הורה ועשה ( הוא עצמו ) לבין הורה לעשות שמשמעו פקודה שהתלמיד אפשר להביןננו בטוחים שאכן הירושלמי העניק בכך סמכות לחכם לפקד, אבללבצעה . אי'חייב' כך . ברם, במשנה עצמה משמעות זו של 'הורייה' כהנחיה מחייבת איננה מופיעה . משפט זה מופיע בצורה מעט שונה גם כהסבר למשנת הוריות ( הוריות פ"ב ה"ב, מו ע"ג ) . איננו יודעים שכך התכוון רבי יוסי . אבל רבי יוסי, או העורך, סבור שמשפטלהכריע אם זו העבירה בלבד, או זה נאמר גם על מסכת הוריות . מדוע חייבים קורבן רק על מעשה ולא על הורייה בלבד ? אפשר שההסבר הוא אידיאולוגי . קיימת חירות המחשבה, אך נדרשת אחדות בביצוע המצוות, בו נעסוק להלן . או בשפה אחרת בשלב דעות מותרים, בשלב הביצוע כל סטייה מסוכנת ופסולה . זהו חלק או תוצאה התכנון חילוקי של מיתוס המחלוקת וההכרעה . המחלוקת לגיטימית ואין למנוע מאדם להביע את דעתו ולעמוד - עליה . אבל נדרשת אחידות וקבלת ההכרעה בשלב המעשה . נראה לנו יותר שההסבר טכני

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help