sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הוריות 11 נדגיש ונאמר, דרכם של חז"ל לתעל את השאלות ההלכתיות דרך בעיות הלכתיות מעין 'טכניות' איזה קורבן להביא, והאם חייב בקורבן . זו דרכה של ההלכה הרבנית . אין זו דרכה של כל היהדות . אנו בתולדות ישראל חוגים שסברו שההכרעות בנושאים העקרוניים צריכות להידון במסלול מצ ושאלותיה הפרטיות משתקף עולם של חוץ הלכתי . אך זו דרכם של חז"ל . דרך ההלכה התחבטויות ואמונות . זו גם דרכה של ההלכה להנכיח את הרעיון שדרך ה' העיקרית היא ההלכה . מרכזי ( למעשה היחידי לעבודת ה' ) . כל השאר, תפילה, פיוט, מאגיה, קיום המצוות הוא הנתיב ה תיאולוגיה וכיוצא באלו, הן לכל היותר תוספות הבאות לאחר קיום ההלכה ולימודה השיטתי ( מצוות לימוד תורה ) . אין עוד מסכת בדיני קורבנות שהשפיעה כל כך עמוק על תולדות ישראל ותרבותו . הלכות תיאורטיות ואין להן, בדורות שאחר החורבן, ביטוי יום יומי . גם כאשרזבחים, למשל, נותרו בוצעו ( אם נשמרו ) וגם אם יבוצעו בעתיד, הן יישארו ברובן הלכות טכניות המתבצעות אחרי הקלעים ללא השפעה מהותית . בסופו של דבר מבחינת הציבור הכללי השאלה האם בשר מסוים והאם מזים את הדם למעלה או למטה אלו פרטים טכניים . נאכל היום או מחר, נשרף כאן או שם לעומת זאת הלכות חטאת בשוגג מחד גיסא, וזקן ממרא מאידך גיסא השפיעו על ההתנהגות היהודית לדורותיה, ועיצבו את אורחותיה . ח י ד ו ש י ה ת ו ר ה ש ב ע ל פ ה מהם חידושי התורה שבעל פה בתחום המסכת ? רור על פערים מהותיים רבים כל כך בין דין תורה לבין רק בתחומים מעטים ניתן להצביע בבי התפתחותו במחשבת חז"ל . מצד אחד זהו תחום שבו כל דיני התורה נשמרו כמעט ללא שינוי, אך הן הורחבו בדרך היוצרת עולם מחשבתי חדש ושלם . מסכת הוריות מציגה מעתקים אלו, שבכל אחד מהם נפרט להלן . הדין . לבית דין, או לציבור העושה מה שעושה בהוראת בית ה"עדה" המקראית הופכת – העדה מניחים ש'שגגת העדה' היא טעות של בית הדין . וזאת לפי הדרשה שעדה הם בית דין םחכמי ( להלן מ"ד ) . הצד הדרשני מבוסס היטב, אך מעבר לדרשה טכנית יש כאן רעיון מרחיק לכת, הם דָבָרי הציבור המוסמכים ( ובעלי שציבור רגיל הוא רק אוסף של יחידים . רק בית דין המונופול ) לייצג ולפעול ( ולהתחייב ) בשם הציבור . כל השאר, גם אם הם רבים, הם יחידים . רק טעות של בית הדין נתפשת כטעות של העדה . מייצגו . אבל ולציבור, ואיננהוא זוכה לכבוד כמשתמע מהמקרא אך איננו מורה – הכהן המשיח כך ממעטים חז"ל בדמותו ויקרתו שלבשטעה . אגיותר מאשר סתם יחיד חייב בקורבן גדול הכהן הגדול של ימיהם .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help