sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 ביבליוגרפיה מסכת הוריותסמכות ואוטונומי ה ב מסכת הוריות עוסקת בפרשיות קורבן השגגה . ברם, הן מושכות את הדיון לעבר נושאים מהותיים ועקרוניים יותר . דרך נושא חובת הקורבן, המסכת עוסקת בשאלות של סמכות וציות, נושאי הליבה . כמובן בחברהאחריות ואוטונומיה . נושאים שעבור חז"ל כמערכת ארגונית הם הלכתית הנושא העיקרי הוא ההלכה עצמה . ברם, מן ההיבט החברתי שאלות - אידיאולוגית המבנה והסמכות הן השאלות הארגוניות המרכזיות . הניסיון האנושי מוכיח שיותר מאשר השפיעו האידיאולוגיות על מבנה החברה, השפיעו עליה מחלוקות שנגעו לשאלת הסמכות ת הכוח . קבוצה הפכה לכת כאשר חלקה על הממסד בשאלה העיקרית והיא שאלתוחלוק מונופול הכוח . יותר מי מחליט, מאשר מה מחליטים . יותר כיצד מחליטים מאשר מה מהות ההחלטה עצמה . איננו מדברים על הניסיון היהודי העשיר בפילוגים ומחלוקות אלא על הניסיון יק עדותנו וניקח כדוגמה את הפילוגים באסלאם . פילוגים הבין לאומי העשיר עוד יותר . נרח שבדורנו באים לביטוי בזירות קרב וטרור . אלו היו פילוגים אישיים לחלוטין שהתחוללו במאה השביעית לספירה, שכמובן הרטוריקה שלהם הייתה על אישית . אך הם נמשכים עד ימינו וגובים אלפי קורבנות עד מועד כתיבת שורות אלו . רכה של ספרות חז"ל השאלות הקרדינליות של סמכות ואוטונומיה אינן נידונות לגופן . הן כד משתקפות דרך שאלה הלכתית, כמעט טכנית, איזה קורבן יש להביא . זאת כאשר בסופו של דבר 1 הבאת הקורבן היא בעיקרה וולונטרית וקשה להאמין שהייתה מערכת פיקוח על כך . להוציא בעלי אופי ציבורי וכן תחומים חריגים כסוטה . אולי מקרים חריגים הדיון בקורבנות שוגג עצמם נערך במסכת שבועות בשני הפרקים הראשונים . שני פרקים אלו הם חטיבה מובחנת במסכת שבועות . לו היה מסדר מודרני עורך את המשנה היה מנסה למקמם במהדורה הטרומיתהוריות ושבועות במסכת הוריות . ואולי כך גם היה גם במסכתות ( המוקדמת ) שלהם . אוטונומיה מצד שני . אוטונומיה שהיאכך חיוב בקורבן חטאת מעיד על חטא מצד אחד, ועל אחריות מביאה לחיוב בקורבן חטאת . אגב כך נידונות בסיס לאחריות אישית או קבוצתית, אך צמו ועוד שאלותשאלות מהותיות כמו מהי אמת, מי קובע אותה, עד כמה צריך אדם ללמוד בע שהן השאלות ה'גדולות' של היהדות . כאן גם החידושים הגדולים של דת ישראל . לפי ההלכה מצד אחד בית דין רשאי להתערב ולצוות על הבאת קורבן, ואף לאכוף את החלטתו . אך הבאת קרבן 1 חטאת בסופו של דבר תלויה ברצון החוטא בכפרה : "חייבי עולות ושלמים ממשכנין אותן אף על פי שאין מתכפר לו פ"ה מ"ו ) . ראו דיוננו בגט מעושה וכפיהעד שיתרצה שנאמר 'לרצונו' כופין אותו עד שיאמר רוצה אני . . . " ( ערכין בכלל כתובות פ"ז מ"י ; גיטין ( פ"ט מ"ח ) . מבחינה מעשית לא היה מנגנון כפייה על מצוות . ראו הנספח לשקלים ; אופנהיימר, כפיה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help