sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 פרק ג משנה א אליליים ( מקל צפור וכיוצא באלו ) , ובלבד שהםליד ) פסלים שאין בהם חפציםורליהנות ( או לעב פסלי מלכים או על פתח העיר, שמיקומם, ליד השער, מוכיח שברור שאינם משמשים לפולחן . הבחנהבין צלם רגיל לאנדרטי ( צלם אדם ) של מלכים היא בבלית . האם היא משקפת ההבחנה ובל היה שלאחר מותו הקיסרשגם חכמי ארץ ישראל היו מודעים לה ? באימפריה הרומית מק הועלה לדרגת אל, הוקמו לו מקדשים והוקרבו קורבנות כדי שימשיך להגן על האימפריה 'נענו' הםכלומר . בחייהםעודכאליםולהשפיע מחסדו . קיסרים 'מוטי אגו' הכריזו על עצמם שלמרותלהניחישזאתעם . כזהמינויעצמםעללקבלהאזרחיםשלהמתוזמנותלבקשות כמתנהגיםמתואריםהאלים . ודםבשרשהקיסרידעורומאבניכלאלילית - הדתיתהרטוריקה הואשאללכלהיהברורבאינטואיציהאך, אלוהיותיכולותכבעליאדםובני, אנושיתהתנהגות עולם ( או חלק ממנו ) ואדם הוא יצור ויילוד וגם בר מיתה . אם כן ניתן להבין מערכתבורא, אל משמעותלא . משמעותלהאיןזוהבחנהכזאת יש תפקיד מרכזי, אך גם נבין אם הבחנהלשבה , לא משמעות דקלרטיבית, ולא משמעות הלכתית . קסיתט . מותריןה "ד - כרכיםבשלאבל, כפריםבשלמחלוקת : רבהאמר . 1"א ) : "ע ( מא הבבלימוסיףעוד ודאידכפרים ? להוקעבדילנוידאמרלמאןאיכאמיודכפרים . להועבדילנוי ? טעמאמאי בשלאבל, כרכיםבשלמחלוקת : רבהאמר,אתמרהכיאתמראיאלא ! להועבדילמיפלחינהו מהותית שאיננה במשנה בין צלמים לפולחן לבין צלמיםהבחנהנינו" . לפאסוריםה"ד - כפרים ובעריםלנויהפסליםבכפריםהאםמחלוקתעצמובבבלי . מהותיתהיאכזאתהבחנהלנוי . בכלהרומית באימפריהמבחינה ריאלית . תמוהותבעינינונראותהדעותשתי . ההיפךאולפולחן לעירכפרביןרבאשלהבחנתולפולחן, וגם פסלים לנוי . דומה שפסליםגםהיו ואתראתר ם לנוי . ואין , משום שבכפרים אין סתם פסלילפולחןמשמשפסלכל ( בבבל ) שבכפרמכךנובעת גם פסלים רבים, כך שכל פסל נעבד פעם בשנה . ואילו בערים כל פסל אפשר שפעם מישהו עבד אותו, ולכן נאסר . במפורש . ברם, ניתן להסיקבמשנהאיננהלפולחןופסללנויפסלביןההבחנהעצםפניםכלעל זוהבחנה, ועסקנו בכך במבוא . זוהבחנהמתבססים על הםמדברי רבי מאיר ומדברי חכמים ש מאפשרת להשתחרר מהרבה איסורי עבודה זרה, ול'תרגם' את המעשים לבעלי משמעות חילונית 5 בדרכוכאןמהלךהבבליולא דתית . התפישהםפנישאולי מתאימה למציאות הבבלית, ועל כל הבבלית יוצרת הקלה מעשית גדולה באיסורי עבודה זרה . 5 כריתות ג ע"א ; כתובות לג ע"ב ( ראו פירוש הריטב"א, ראו במבוא וראו שבת עב ע"ב ; סנהדרין סא ע"ב שם ) . נימוקי יוסף לסנהדרין יח ע"א

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help