sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

עבודה זרה 5 לא ייתכן שהכוונה לפסלושובהבינו כך, אלא הבינו שהצלמים נעבדים במקום אחר ( ברומא ) . פלוני אלמוני שהוצב ברחוב או בביתו . הפרטי של . מצמצםמעטוההמשך", אסוריםהצלמיםכלכן הפתיחה של רבי מאיר מרחיבה "אם . קשה ) ופולחן ( נוי השנייםביןהבחנה, בעייתית שכן השהסברנוהכפי, מאיררבישמציעההלכה ניצבוהוא, מזבחאו, מנחותשולחןנראהכזהצלםליד . לפולחןבעיקרומשמשצלםמתיברור , גם צלם המשמש לקישוט ייתכן שיציבו לידו מנחה פרטית . אם כן בפועל ברם . ציבוריבמקום קשה, אבל זו דעתו של רבי מאיר . ולא באנו כמובן לבקרה אלא להצביע על כך שבפועל הבחנהה ניגוד לחכמים . . אמנם רבי מאיר מרחיב את האיסור על 'כל הצלמים' ( בהקלהגםכוללתהיא [ להלן ] המצמצים את מספר הפסלים האסורים . אך עם זאת גם הוא מגביל את האיסור רק לצלמים 'פעילים' ובכך מוציא מהאיסור צלמים שניצבו בבתים, ברחובות, בככרות ובתיאטראות, לקישוטו, הםאלהכל – כד ורא וצ י פ ורא ומ ק לל וש י שכ לאל אא ס ורא ינ ואו מ ר י םו ח כמ ים מאוד, שכןמקילהתפישהזו . אליליםלעבודתמשמשאלאלקישוטאיננושהפסללכךליםסמ . להלן נחזור לטיעוני שני הצדדיםזרהלעבודהכליהואבמהותושהפסללטעוןיותר פשוט . שמאחוריהםולתפישה כוונתמהברורלא . מדינהפתחעלבצלמיםאו' מלכיםשל'אנדרטי בשמדוברמסבירהבבלי משניאחדבהםיש ( שכאלהפסליםשרק, מאיררבידברישלצמצוםלפנינוהאם . ההמימר 3 ? אסורים ) הללוהתנאים קשה להניח שרבי מאיר צמצם את דבריו ולא החילם על סתם פסל היו פסלים אליליים ממש במקדשים לא רק בכניסה לעיר ולאבוודאיאלילי לאל זה או אחר . 4 . חכמיםשלההיתראתלצמצם, הללוהמשפטיםמטרתואולירק של מלכים . חכמים מתירים 3 ם ( ריטב"א למשל ) . בין . וכן פירש רש"י על אתר, ובעקבותיו רבים אחרי 362 - 433כך בלידשטיין, עבודה זרה, עמ' המפרשים דיון טקסטואלי האם אלו שתי דעות שונות או משלימות זו את זו, ראו ריטב"א על אתר, ר"ן על הריף ועוד . 4 דאגבמאיררביקאסרובההואירש הקונטרספדיבור המתחיל "אנדרטי" : ב"עמדףזרהעבודהכך תוספות רביאסרלאצלמיםבשאראבל . משמעטפידחשיבימדינהפתחעלבעומדיןנמיומפרש . להופלחיחביבותייהו בשוקמשמע'מצא' ולשון . אסוריןאלוהרירגלתבניתאוידתבניתמצא ) ע"אמאדףלקמן ( תנןדהאוקשה . מאיר עובדיןששםשלהןבימוסעלירש הקונטרס 'ופ . בסיסןעלבעומדיםלקמןשמואללהדמוקילמאיואפילו . בשדהאו שלאוניכרים, לבדןלעמודויכולין,רחבמושבביתלהםשישאלא . כןמשמעלא' מצא'דלשוןנהיראלא' . אותם גדולכללבפרקואדרבה . טפילהופלחימלכיםשלאנדרטידסתםמשמעדהכאקשהועוד . שלםמצלםנשתברו רשפילכך . ' וכועליהדקבליהאיליהוסגידאנדרטידחזאאידקאמר, לעבודסתמןשאיןמשמע ) ע"בעבדףשבת ( ובעומדין, מלכיםשלבאנדרטידוקאהיינו' במתנירבנןדשרוהא . והכי קאמרדרבנןאהיתראקאידהכאתםרבינו ירוש הקונטרס . . . " . תוספות שאלופמיישבאלחנןורבי . להועבידלנוידודאירבנןשרודבהנהו . מדינהפתחעל כדרכם ואנו שאלנו אותה שאלה מהכיוון הריאלי .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help