sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מבוא 9 המאגיה עוד יותר קשה לנו להגדרה . עם זאת לחז"ל היה ברור מהי מאגיה אסורה ( שדינה מוות כמו עבודה זרה ) . לנו קשה לרדת לסוף דעתם משום שהמחקר המודרני דורש הגדרה ברורה ירו . אך לחז"ל הדבר היה ברור וכן לחוקרי יהדות שחיו בעצמם אתבקריטריונים שחז"ל לא הכ מה שהם ראו כמסורת חז"ל ( אורבך, ליברמן ובמידה פחותה גם אנחנו ) . זה שלנו כיום קשה להגדיר את הדברים זו בעיה שלנו, ולא של ההלכה הקדומה . התקופות האחרות עבודה זרה והמאגיה לסוגיה אינם רק דת . בתקופה הרומית, ולמעשה גם בכל עבודה זרה ומאגיה הן גם התרבות הרווחת . חלק גדול מהקישוטים היו בדמות הפולחן הנוהג . בבתים, בעיקר של עשירים ניצבו עשרות צלמים וצלמיות לנוי ולעתים גם לעבודה כאחד . בבית ים . רומי אמיד תמיד היה מזבח, ספק לפולחן ספק לטקסים ביתיים, והבבדל ביניהם איננו קי הדת היא שפת הדיבור, שפת הציבור ושפת הטקס, וההפרדה ביניהם מלאכותית . הפסלים עצמנם שניצבו לשם פולחן גם הם היו מרכיב קישוטי . בשני צידי ה'סקלה' היו אביזרים ברורים, היו צלמיות של חיות בר שהיו רק לנוי, והיו פסלי אלים לפולחן מובהק . אך ב'אמצע' השתרע ל אביזרים שקשה להגדירם . מרחב גדול ש באופן כללי הכול אסור אם כי ברמת איסור . חז"ל מצאו את הדרך להגדיר מהי עבודה זרה בפועל סנהדרין פ"ז מ"ו, פירושנו לה - שונה, לפי כללים הלכתיים ( יש בו מעשה, או אין בו מעשה ) . ולהלן דברים מדרכי האמורי המספרבנוסף הורחב איסור עבודה זרה גם למאפייני לבוש ותרבות "אילו קומי והעושה בלרית" ( תוס', שבת פ"ב ה"א ) . גם לימוד היוונית נאסר, לדעת חלק מהמקורות, בגלל שרך עבודה זרה ( ירושלמי שבת פ"ו ה"א, ז ע"ד ; בבלי, סוטה מט ע"ב ; דברים רבה ואתחנן ) . 293 טו, עמ' ] מדרש אגור [ ב יח ; משנת רבי אליעזר ו ד ה ז ר הע בה י ח ס ל נ צ ר ו ת כ ה כפי שהדגשנו, עבודה זרה במשנה ובמקורות התנאיים היא עבודת אלילים פגאנית ולא 10 הנצרות . גם בספרות האמוראים עדיין היריב הם עובדי אלילים פולותיאיסטיים ולא הנצרות ) . בספרות המחקר ניסיון רב שנים למצוא על גווניה ( וכן לא הזוראסטריות או המניכאים מוטיבים אנטי נוצריים בהלכה ובאגדה . הטענה היא שהנצרות עיצבה את פני היהדות . כאשר היהדות מחקה את הנצרות או מתפלמסת איתה . לדעתנו אין לרעיון זה עדויות . נכון שיש לנצרות מקום . יש מדרשים מאוחרים וגם מעט פיוטים הנאבקים בנצרות אך לפחות בהלכה אין 9 מי"א והמבוא למסכת חגיגה . - ראו בוהק, מאגיה ; הררי, כישוף, ובקצרה בפירושנו לסנהדרין פ"ו מ"י 10 לגישה אחרת ראו גולדנברג, נצרות .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help