sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עבודה זרה 11 7 ורהרעיון המרכזי המודגש בתיאור עבודת המרקוליס ( מרקוריוס ) ובעל פע כעבודה זרה . מסתבר שמה שאצל אלים אחרים הוא חילול קודש, נחשב לפולחן רצוי ב'עיני' אלים אלו, כלומר בחברת המאמינים שלהם . להלכה קשה להכיל את מרכיב המחשבה . בניסוח חברתי הרי שפרקטיקות ך כלל,עבודה זרה הן מחווה חברתית . אותו מחווה יכולה להתפרש לגנאי או לשבח, תלוי, בדר במוסכמות החברתיות . החשיבה האישית של המבצע פחות מהותית במקרה זה . כך מבחינה מעשית וכך גם לפי הלכת חז"ל . דוגמה אחרת לכך הוא הדיון על מי שזקף ביצה והתייחס אליה כאטריבוט אלילי ( בבלי, עבודה זרה מו ע"א ) . מתברר שיש בעניין מחלוקת האם אדם רשאי להמציא לעצמו עבודה זרה, או שרק מחווה חברתית מקובלת יכולה להיחשב לעבודה זרה . . מבחינתם,ו כז ה דה זרה, ומתי איננלעבו ת בתחום זה עמלו חכמים להגדיר מתי מחווה נחשב בחנה ברורה 'לא תשתחוה להם' משתחוה אתה לאדם . יכול אפילו נעבד כהמן ? ת"ל 'לאהה . 'לא תשתחוה להם' השתחויה בכלל היתה דרך עבודהתשתחוה להם ולא תעבדם' לא תשתחוה מה בין למה יצאת ? להקיש אליה מה השתחויה מיוחדת מעשה יחידי וחייבין עליה בפני עצ שהוא עובדו בין שאינו עובדו כך כל עבודה המיוחדת לשם אם עשה אותה לע"ז חייבין עליה ) . אם כן לא 147 בין שהוא עובדו בין שאינו עובדו" ( מכילתא דרבי שמעון בן יוחאי כ ה, עמ' חשובה הכוונה הפרטית אלא המקובל ברחוב . ובמקביל לא חשוב המעשה עצמו אלא מטרתו . לאדם פרטי איננה אסורה, שכן לא המעשה קובע אלא העבודה הכללית . אבל בהמשך השתחוויה אפלו שלא דרך עבודתה בכך, באותו מדרש "כי לא תשתחוה לאל אחר, לחייב על ההשתחוייה ) . אם כן ההגדרה של דרך עבודתה היא רק 232 לא תעשה לך ואפלו לנואי" ( שם, לד יד, עמ' אפילו שלא דרך עבודתה, ומעשים אחרים אסורים כדרךלחומרה . השתחוויה תמיד אסורה 8 עבודה אפילו לא התכוון . 7 ראו להלן פ"ד מ"א ; סנהדרין פ"ז מ"ו ופירושנו להן . לא תשתחוה להם ולא תעבדם' . למה נאמר ? לפי שהוא אומר : ( דברים יז ג ) 'וילך ויעבוד אלהים אחרים וכן שם : " ' 8 וישתחו' . לחייב על העבודה בפני עצמה, ועל השתחואה בפני עצמה . אתה אומר כן, או אינו חייב עד שיעבוד ( מכילתא שם יתרו ו', עמ' וישתחוה ? תלמוד לומר 'לא תשתחוה להם ולא תעבדם' לחייב על כל אחד בפני עצמו" ) . כאן מפריד המדרש בין פולחן, לבין מעשים הנעשים כדוגמת פולחן, אך לא לשם פולחן . וכן "'לא תשתחוה 225 להם ולא תעבדם' לחייב [ על ] ההשתחוייה בפני עצמה, ועל העבודה בפני עצמה, מגיד שהן שני לאוין . לא תשתחוה ד המשתחוה ואחד הזובח ואחד המקטר ואחד המנסך הרי זה חייב סקילה . ואחואפלו שאין דרך עבודתה בכךלהם שנאמר ( שמות כ"ב י"ט ) 'זבח לאלהים יחרם' . עונש שמענו אזהרה לא שמענו ? תלמוד לומר 'לא תשתחוה להם' . ןזביחה בכלל היתה, ויצאת, ללמד מה זביחה מיוחדת שכיוצא בה עובדין לשמים, וחייבין עליה בין שהוא עובדו ובי שאינו עובדו . אף כל שכיוצא בו עובדין לשם, חייבין עליו בין שהוא עובדו בין שאינו עובדו" ( מדרש תנאים ה ט, עמ' ) . ראו עוד בבלי, סנהדרין ס ע"ב ומקורות נוספים . 20

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help