sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 מבוא שנאמר 'לדגון אלהיהם ולשמחה' . האומר דני דנו הרי זה מדרכי האמורי ר' יהודה אומר על שם 3 ה"ג ) - דן ע"ז שנאמר 'חי אליך דן וחי דרך באר שבע'" ( תוס', שבת פ"ז ה"ב . הבבלי בשבת סז ע"ב קובע שאלו אסורים משום עבודה זרה . לא ברור האם הבבלי מציע הגדרה חולקת, שאלו הם דוגמאות לעבודה זרה ולא למאגיה, או שלדעתו אלו חילופי לשון בלבד . 4 כך גם משמע מהמדרש "'ואשר במים מתחת לארץ', להביא את הבוביה , דברי רבי עקיבא, ויש 5 השברירים . אומרים להביא את כל כך רדף הכתוב אחר יצר הרע, שלא ליתן לו מקום למצוא ) . שברירי והבבואה נאסרו משום מאגיה, והם חלק מעבודה 225 לו אמתלת התר" ( שם שם עמ' זרה . על כל פנים דגון הוא שם עבודה זרה, דן מקדש ידוע ומרכזי לעבודה זרה ( בימי חז"ל ) , וקדרן 6 הוא כנראה לשון השבעה יוונית . הנוצרי למשל הואשם בכישוף זאת כאשר ההגדרות ישו הפורמאליות של עבודה זרה, לא התאימו לכפירה זו . מבחינה עובדתית מאגיה ועבודה זר אינם זהות אחת . לא כל עבודה זרה היא מאגיה . זאת ועוד אלילית ( שהרי זו הייתה הדת - אמנם חלק גדול מהמאגה בעולם הרומי הייתה מאגיה פגאנית אך מאגיה היא תפועה כלל דתית . יש גם מאגיה יהודית וודאי מאגיה נוצרית או מאגיה הקיימת ) של אלילויות אחרות . אדרבה בעולם ההלניסטי רומי בלטה המאגיה בכך שבתחום 'תרבותי' זה השתמרו הדתות הקדם הלניסטיות . הזיהוי בין מאגיה לעבודה זאה איננומ בוסס אפוא מבחינה דרך של פולמוס נגד המאגיה, ותפישה ששתיהן מבטאות את הת האחרת,עובדתית . הוא מהווה הלא יהודית . או ליתר דיוק זו שחכמים התנגדו לה . הצלחתם במאבק נגד הפגאניתו ( עבודת האלילים ) הייתה מוצלחת יותר וזכתה ליותר הישכגים מאשר מאבקם במאגיה . הן בעייתיות מבחינה הלכתית . ההלכה גם ההגדרה של עובד עבודה זרה וגם ההגדרה של כישוף מגדירה מעשים לפי שיעור וכימות מסוים . ברם, במציאות המרכיב העיקרי של עבודה זרה הוא האמונה . אותו מעשה עשוי להוות עבודה זרה או חילול הקודש, תלוי בפרשנות המקובלת . זה 3 בעל דברים רבה ואתחנן ב מצטט את תהוספתא באופן חלקי ומשתמש בה להגדרת איסורי עבודה זרה . . 4 את השאוב מים . וראיתי אתדמות מראה המשתקפת באספקלריה "רואה [ רועה ] היתי בעירי והלכתי למלאות הבוביא שלי בתוך המים ופחז יצרי עלי ובקש לאבדני מן העולם אמרתי לו רשע מה אתה מפחד" ( ירו', נזיר פ"א ה"ה, נא ע"ג ) . 5 שברירי הוא שד . והבבלי ( פסחים קיב ע"א ) מציע דרך לבטלו : "אי איכא איניש בהדיה לימא ליה : פלניא בר ( נימא ) [ לימא ] איהו לנפשיה : פלניא, אמרה לי אימי איזדהר משברירי שברירי ברירי - פלנתא, צחינא מיא . ואי לא רי . כך השד מתמוגג . ראו עוד גיטין - רירי - ברירי – רירי ירי רי" . אם כן השיטה היא להקטין אותו ולומר שברירי בוהק מגיה ; הררי כישוףסט ע"א ; בבלי כאן יב ע"א . שברירי הוא מזיק, ועל האמונה במזיקים ששררה שעבר ראו והמבוא למסכת חגיגה . השד גורם כנראה למחלת ראייה, שכן אונקלוס מתרגם את המילה סנורים כשברירים ( בראשית י"ט, יא ) וכן תרגום למל"ב ו', יח . 6 . 29ליברמן, תוספתא כפשוטה, שבת עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help