sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

עבודה זרה 9 המשנה מתעלמת מדקויות אלו, סתם נוכרי הוא עובד אלילים, וכל העבודה הזרה היא גם עבודת אז היה חריג, שולי, עבודה זרה שאיננה אלילית . צלמים ואלילים . המשנה לא עוסקת במה ש חכמים לא ציפו שאת יורשיהם תעניין שאלה זו, יותר משאלת היחס לפסלים . במפנה זה של ההיסטוריה ההלכה איננה עוסקת במה שלעתיד יתברר כתופעה רווחת . בתקופה הפוסקים מימי הביניים היו יכולים לנצל פער זה או להתעלם ממנו, והתפתחות ההלכה זו איננה מענייננו כאן . ה מ ו נ ח " ע ב ו ד ה ז ר ה " המונח עבודה זרה איננו מופיע בתורה . בתורה הפולחן הזר מכונה אלילים, אל אחר, אלהים אחרים וכיוצא באלו . בצורה מדויקת יותר, פסל, מצבה וכיוצא באלו . מבחינה לשונית אלו שתי דרות דתיות . רק האל 'שלנו' הוא אלוקי אמת . הגדרות שונות . אל אחר או אלהים אחרים הן הג האיסור על פסל ומצבה, מסיכה וכיוצא באלו הוא איסור על דרך פולחן . לכאורה גם את ה' אין לעבוד באמצעות פסל . בחטא העגל יצרו בני ישראל פסל של האל 'שלנו', המוכר והידוע להם . דקנית אלו הגדרות שונות אך בפועל ואף על פי כן נחשב הדבר לעוון חמור . מבחינה תוכנית דק אלו הגדרות חילופיות לאותה תופעה . חז"ל השתמשו במונחי המקרא, אך במקביל חידשו את המונח 'עבודה זרה' . 'זרה' הוא כל מה שאיננו האל שלנו, האחד והיחיד . רוב הזמן הם מתייחסים לכל העבודה הזרה כגוף אחד, כל הזרים עבדו את אלוהיהם בפסלים . בשולי העולם שלוכעבודת אלילים ( פסלים ) . בפועל אכן איקוניאות, אך דומה שחז"ל אינם מתעניינים בהבחנה זו . מאוחר - חז"ל היו כבר אז דתות בלתי או האסלאם הם עבודת אלילים . הדיון מעניין, אך\יותר יתעורר ויכוח הלכתי האם הנצרות ו עבודה זרה . איננו מחווים כמובן דעהמבחינת המחשבה של חז"ל דומה שאלו בוודאי דרכי במחלוקת ההלכתית היישומית . אלא רק קובעים כי בשביל התנאים והאמוראים כל האחרים הם עובדי עבודה זרה ועובדי אלילים כאחד . השאלות שהציבו הדתות המונותיאסטיות טרם גדו לריבוי העסיקו אותם . זאת למרות שכבר בזמנם פעלו עובדי האש בפרס ובמניכאים שהתנ אלים . במקביל חז"ל מכנים כעבודה זרה, או מפרשים ( שופטים ) כעבודה זרה גם את פולחי המאגיה 2 לסוגיה . המונח "דרכי האמורי" מודגם על ידי סדרה של פרקטיקות מאגיות . כך למשל מדגימה ודה זרה התוספתא : "האומר דגן קרדן הרי זה מדרכי האמרי . ר' יהודה אומר דגן על שם דגון עב 2 ז . - ראו למשל תוס' שבת פרקים ו

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help