sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

סנהדרין 11 – חולין ג משנהפרק ז דפוס נפולי מצות הנהרגים : היו מתיזין את ראשו בסייף, כדרך שהמלכות עושה . יהודה אומר ניוול הוא זה, אלא מניחין את ראשו על הסדן, וקוצץ רבי בקופיץ . אמרו לו אין מיתה מנוולת מזו . מצות הנחנקין : היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו, ונותנין סודר קשה עד שנפשו - לתוך הרכה, וכורך על צוארו . זה מושך אצלו, וזה מושך אצלו יוצאה . עפ"י כתב יד ק ופמן חכמים מציעים – עו ש הש ה מ ל כ ו תכ ד ר ךבס יי ףר א ש וא תם מ ת י ז יה י וה נ ה רג י םמ צ ו ת מנ י חא ל אז ההו אני ו ו לא ו מרי ה וד הר ב יהריגה בדרך המקובלת המוכרת מהעולם הרומי . המשנה – ב ק ו פ י ץו ק ו צץ . מתקן ברזל נמוך המשמש לעבודת הנפח – ה סד ןע לר א ש וא ת אומרת שאין לחתוך בשר קרבנות אלא בקופיץ ( פסחים פ"ז מ"ב ) , משום שאין בו שבירת עצם . קרדום שהשימוש בו עשוי לגרום לשבירת עצמות הקרבן . אם כן, הקופיץ הוא סכיןזאת בניגוד ל גדולה וחדה, בניגוד לקרדום הקהה יותר . משנה אחרת אומרת שאין מבקעים עצים ביום טוב בקרדום או במגל אלא בקופיץ, ושוב התיאור מתאים לסכין, שאינה מיועדת בדרך כלל לחיתוך ביום טוב לביקוע עצים, שאין זה דרך מלאכתה . התלמוד למקוםעצים, ולכן מותר להשתמש בה מסביר : "לא בקרדום . אמר רב חיננא בר שלמיא משמיה דרב, לא שנו אלא בנקבות שלו, אבל מותר . פשיטא, בקופיץ תנן ! " ( ביצה לא ע"ב ) . הקרדום הוא גרזן שיש לו ידית – בזכרות שלו 10 ולהב . ) . 81בליטה, ועליה מולבש הנקב שבלהב ( איור הידית מכונה "זכרות" משום שיש בה 11 הלהב מכונה "נקבות" משום צורתו . הידית של הקרדום דומה אפוא לקופיץ, ומכאן שהקופיץ . copis , ובלטינית : ςί  ο  : מושאלת מיווניתהוא סכין . המילה עצמה לקרדום ראו משנה, פאה פ"ד מ"ו ומקבילות . 10 משמעות זו של "נקבות" ו"זכרות" חוזרת במקורות אחרים . כל הכלים המשתלבים כונו כך, כאשר החלק עם 11 ור "נקבות" . הבליטה הוא ה"זכרות" והמגרעת או הח

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help