sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

סנהדרין 9 – חולין אף ברחבינהגו להעניש סוטות ונואפות . הרבה מהמקרים של לינץ' ציבורי בתולדות העמים ו העולם כיום, נעשו על רקע זה, וכך יש להבין את המקרה שלפנינו . המשנה כאן מתרצת שבית הדין לא היה בקי . במקבילות מערערים על כושר הזיכרון של רבי אלעזר ברבי צדוק . ברם, לשיטתנו כך נהגו הלכה למעשה בימים קדומים, והמשנה מציעה דרך מדרשית שלא נהגה אי פעם . צדוקיםשלדיןבית : יוסףרבאמר ( נב ע"ב ) אחרי סיפורו של רבי אלעזר ברבי צדוק, נוסף "בבבלי " זהו אפוא תירוץ אמוראי . אבל בכתב יד פירנצי : "אמר רב יוסה בית דין של צדוקים היה . הוה " . רב יוסף הוא אמורה בבלי מאוחר, אך רבי יוסה הוא כתיב ארץ ליהאהדרווהכילהואמרהכי לתנא רבי יוסי . אם כן לפי כתב היד, ההסבר שבית הדין היה של צדוקים הוא מגוף ישראלי הברייתא . אפשר שנוסח כתב יד פירנצי הוא שיבוש או 'תיקון' של מעתיק שהחדיר את דברי האמורא לברייתא . והשימוש במינוח 'רב' מעיד על כך . מצד שני כל מעתיק מאוחר היה שומר רה 'יוסי' המקובלת בכתיב הבבלי . הצורה 'יוסֵה' היא צורה ארץעל השם 'יוסף' או על הצו ) כל התוספתא של רב יוסף 1ישראלית נראית כמקורית . בכתב יד ירושלים של הבבלי ( הרצוג ובית הדין של הצדוקים איננה . אבל רש"י הכיר את המשפט ודומה שהמשפט נשמט מכתב יד 9 ירושלים . ובין אם היו שני מעשים כאלו שעליהם מסר רבי אלעזר בין אם היה מעשה אחד כמו במשנה, ברבי צדוק, אין לפקפק בעצם המסורת . המעשה אכן אירע שלא כרצון ההלכה של משנתנו . כמו דרך ההוצאה להורג – א ר כ ו בו ת י ועדב זבלא ו ת ום מש ק ע יה י ום ה נ ח נק ימ צ ו ת בשריפה . כאן מסביר הבבלי שהזבל נחוץ כדי שלא ייפצע מהקרקע, ואנו העברנו הסבר זה גם א צ ל ומ ו ש ךז הצו א ר וע לו כ ו רךה רכ הל ת ו ךק ש הי ןס ו ד רו נו ת נ יןלדרכי השריפה . כמו בשריפה . הירושלמי ( כד ע"ג ) מנסה למצוא הבדל – י ו צ אש נ פ ש וע דא צ ל ומ ו שךזה ] ו [ חניקה במסגרת השריפה וחניקה במסגרת מצוות חניקה . נראה שהירושלמי גרס ברישאבין ה "זה מושך והילך" . אבל אצלנו המילים ברישא ובסיפא זהות . אדרבה נראה שאותו משפט הועבר מהקשר אחד לשני . כפי שראינו תופעה זו של משפטים חוזרים רגילה במשניות מז'אנר זיכרון ה לומר ששתי דרכי ההריגה זהות בשלב הראשון שלהן . המקדש, ואכן כוונת המשנ בספרות חז"ל חנק הוא סתם מיתה האמורה בתורה . האמורותהמיתותמכלבאחתאלאאינואו, בחנקאומר . אתה 1 . בחנק, יומת""מות למושכהרשאיאתהאין, סתםבתורההאמורהמיתהכל, בתורהמדהזו, אמרתבתורה ? , קלהשהיאמפנילא, אומריונתן' . ר 2יאשיה . ' רדברי, עליהלהקלאלאעליהלהחמיר כמיתהאומר' . ר 3בחנק . זוהריסתםהאמורהמיתהוכלסתם . שנאמרהמפניאלא בעל כפתור ופרח גרס "רב יוסף" . 9

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help