sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 פרק ז משנה ב 8תוכן העניינים – חולין אימרתא בת טלי הייתה בת כהן שזינתה, הקיפה רב חמא בר טוביה משפט" ( בבלי נב ע"א ) . אין חבילי זמורות . . . " הבבלי טוען שחמא בר טוביה טעה בהלכה שכן דן דיני נפשות בזמן שהמקדש חרב, וטעה גם בשיטת ההוצאה להורג . אבל על כל פנים הוא הבין שריפה כמשמעה . 6 כם אלא כנראה מנהיג יהודי של שבט עצמאיאיננו יודעים מי היה חמא בר טוביה . הוא איננו ח למחצה . שבטים כאלה פעלו בשולי יהדות בבל . על דרך השערה ניתן לקושרו עם בני טוביה שפעלו לאורך תקופה ארוכה בעבר הירדן . הסתכסכו עם עזרא ונחמיה, ולאחר מכן אחד מראשי השבט שימש כגובה מיסים בממלכה התלמית, והוא מתואר כיהודי לכל דבר ועניין ( מעט מתייוון ם, פער של מאות שנים מבדיל בינו לבין חמא בר טוביה, ואין הדברים אלאבהתנהגותו ) . בר השערה בלבד . גם המדרש באליקים איש צרורות מניח בפשטות ששריפה היא שריפה ממש . לפי הסיפור, מנהיג זה החליט להתאבד בארבע מיתות בית דין . והמדרש מתאר את ארבע המיתות שבהם בחר : 7 הלך וקיים בו" מה עשה הביא קורה ונעצה . סקילה שריפה הרג וחנק,תות בית דיןארבע מי וקשר בה נינייא [ ועשה מדורה לפניה ונעץ את החרב באמצע נתלה ,ועשה סביבה גדר,בארץ " ( בראשית רבה פרשה סהבקורה נפסקה נינייא ] ונחנק, קידמתו החרב ונהפך עליו גדר ונשרף ש, ושריפה שריפת גוף והחנק חנק ממש . בוודאי שאין ) . אם כן תלייה היא תלייה ממ 347כב, עמ' המדרש מסורת היסטורית ריאלית . אך הדרשן מבין שמיתה של ארבע מיתות בית דין היא 8 בשריפה ממש . אם היה – פ הי ש רמ צ ותב ומ קיימ יןה י ול אב י ד םמ תא םהו אא ףא ו מ רי ה ו ד הר ב י ש ל אב צ ב תפ י וא תפ ות חי ןא ל אמת בחניקה הרי לא הייתה מתקיימת מצוות שריפה . אתו מ ד ל י קבעל כורחו . רבי יהודה חולק על הרישא העוסקת בפתיחת הפה . – ב טו ב ת ו כמו שאמרו – מע י וב ניא תו ח ומ ר תמ עיול ת ו ךו י ו ר ד תפ י ול ת ו ךו ז ור ק הה פ תי ל ה ז מ ו ר ו תח ב י ל יא ו ה ק י פ והז י נתש כ הןב ב תמ ע ש הצ ד ו קר ב יב א ל ע זרר ב יא מ רחכמים . רבי אליעזר ברבי צדוק טוען שמיתת שריפה היא כמשמעה, ומספר מעשה להוכחת – ו ש רפ ו ה צדקתו . מן הסתם היה זה בית דין – ב קיש ע הה א ו ת הב ש ד י ןב יתה י הש ל אמ פ נ יל וא מ ר ו צדוקי שהנהיג שריפה כמשמעה . הבבלי תמה הרי דיני נפשות ניטלו מישראל ( נב ע"א ) , ומתרץ כדרכו . אנו איננו תמהים על כך . גם בחברות שבהם לא הייתה מערכת ענישה פלילית מתוקנת וכן בעל הנימוקי יוסף ( סנהדרין טז ע"א ) : "פירוש חמא בר טוביא בדורות האחרונים היה" . חמא בר טוביה ללא 6 הכינוי רב, ובעל שם ארמי . כלומר בעצמו . 7 אליקים איש צרודות או צרורות הוא דמות ריאלית, ראו הפירוש לחגיגה פ"ב מ"ב ; אבות פ"א מ"ד, ונראה שגם 8 ורית . ההתאבדות ודרכיה הם, מן הסתם, פיתוח ספרותי ורעיוני . מותו הוא עובדה היסט

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help