sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

סנהדרין 7 – חולין הייתה מבד או חומר רך אחר המעביר אש . שני התלמודים מסבירים שאין זו פתילה מבד ואין היא מעבירה אש אלא גורמת למוות . הבבלי ( נב ע"א ) מציע שהיא מ'אבר' ( נחושת ) , ובירושלמי ( כד ע"ב ) מחלוקת האם היא ממתכת, או מעץ או מנפט . יא מתכת רותחת וגורמת לכוויותהפתילה ה – מ עי וב נ יא תו ח ו מ רתמ ע יולת ו ךו י ור ד ת בצינור העיכול . קשה להבין מדוע בחרו חכמים מיתה כזאת והעדיפו אותה על פני שריפה פשוטה . אם הפתילה מעבירה אש ( כגון נפט בוער ) , הרי שהאש תכבה מחוסר חמצן . ואם הפתילה העיכול . ממתכת לוהטת היא תגרום לכוויות קשות, ועם התקררות המתכת גם לסתימת צינור כך או כך סביר שהנאשם ימות לאחר זמן בכאבים גדולים . אם חז"ל חפצו למנוע כאב "ברור לו 4 מיתה יפה" "הרילא ברור כיצד השיגה הדרך המתוארת מטרה זו . לרבי יהודה מיוחסת המימרא . קשה לראות בתיאור כאן מיתה ( פ"ט הי"א ) יפה"מיתהלוברורכמוךלרעך,ואהבתאומרהוא יפה . מאומות העולם מכירים אנו דרכי מיתה והריגה מגוונות . השיטה המופיעה כאן איננה מוכרת . אין בכך ראיה שלא המיתו בדרך זו, אבל קשה למה נבחרה שיטה זו, ולמה הועדפה על פני קיים" . המשפט נאמרשריפה סתם . הבבלי ( נב ע"א ; שבת קיג ע"ב ) מסביר "שריפת נשמה והגוף 5 במקורו כנראה על מיתת בני אהרון והועבר לדין מיתה בכלל . לפנינו אפוא יצירה מדרשית סדורה ולא בחירה ריאלית של דרך הריגה . בדרשה התנאית ובדרשות בבבלי תמיד שריפת בני פירוטאהרון נלמדת מתיאור שריפת בת כהן ( ויקרא כ"א, ט ) . אבל לגבי בת ישראל אין בתורה כל על צורת הריגתה . התיאור כיצד היא נשרפת מצוי רק במשנתנו . אם כן מבחינה ספרותית שתי אפשרויות לפנינו : התיאור במשנה הושלך על מיתת בני אהרון, ועדיין איננו יודעים מה מקורו של התיאור . א במשנה . הייתה דרשה על מיתת בני אהרון שגופם נותר ללא פגע חיצוני, והוא הושלך על המשנה . . ב אנו מעדיפים את ההצעה השנייה, משום שבה יש הסבר לבחירת שיטת ההמתה שבמשנה . כפי ביא להלן היו שהבינו שריפה כפשוטה . כמו המעשה בתוספתא ובמקבילות שנראה מהמקורות שנ שזינתה,כהןבתוראיתיאבא . שלכתיפועלרכובוהייתיהייתיתינוקצדוק,' בראלעזר' ראמר" לתינוק ( פ"ט הי"א ) . עדותואיןהייתתינוקלואמרוושרפוה . זמורותחביליוהקיפוה טוביהברחמארבאקפה, הואישזינתהכהןבתטליבתכן מספר התלמוד הבבלי : "אימרתא אל"ובאת : בדתניאוטעה, מתנהבדרבטעה, בתרתיטעה : יוסףרבאמר . ושרפהזמורותחבילי כהן,שאיןבזמן,משפטכהן, יששישבזמןההם" . בימיםיהיהאשרהשפטואלהלויםהכהנים בבלי נב ע"א ; פסחים מה ע"א ועוד . הניסוח בבלי בלבד . 4 וראו הדרשות בבבלי שבת קיג ע"ב ; פסחיםספרא שמיני פרשה א המ"א, מה ע"א ; ויקרא י', א ; במדבר כ"ו, סא, 5 מה ע"א .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help