sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

סנהדרין 5 – חולין המחלוקת היא על סדר המיתות . אין זו – ו הר גח נ קס קי ל הפ הי ש ראו מרש מ ע ו ןר ב י מחלוקת הלכתית שהרי הרשימה של שני בעלי המחלוקת ( 'חכמים' ורבי שמעון ) זהה . אין זו היא אלא שלפנינו מחלוקת מדרשית על פסוק מסוים שממנו נלמדו ארבע המיתות . משנתנו משנת חכמים המתחילים בסקילה . ולדעת רבי שמעון הסדר הנכון מחייב להתחיל בשריפה . רבינו : "ילמדנוייתכן שהמחלוקת היא איזו מיתה חמורה יותר . וכך מתאר המדרש את המחלוקת , החמורההיאואיזווחנק . הרגשרפהסקילה . הןואלו, ארבעהדין ? לביתנמסרומיתותכמה שרפה" ( תנחומא בובר וירא יד ; תנחומא וירא ט ) . אומריוחיבןשמעון' ר, סקילהאמרורבותינו כך פירש רמב"ם בפירושו למשנה ללא הנימוק המדרשי . אם כן המחלוקת היא איזו מיתה חמורה 3 יותר . השאלה הזאת, איזו מיתה חמורה העסיקה את חכמינו . זו כמובן שאלה תיאורטית ל קשה למדוד מהו העונש החמור יותר ( להלן ) . רמב"ם מציין משמעות הלכתית לחלוטין ובכל אפשרית לשאלה . אם אדם נדון בשתי מיתות יומת בחמורה שבהן . הכרעה נדרשת בשאלה זו רק במקרים מיוחדים וחריגים . אך היא מעניינת ברמה העקרונית . סובר שחנק איננה כלל שיטת לכל הדעות חנק היא אחת המיתות . עם זאת ייתכן שרבי אליעזר הריגה לגיטימית . זו חוליית החיבור לפרק הקודם . כל מה ששנינו לעיל על דרכי מצוות – ם ס ק ליי ה נמצ ו תז ו מ"ד ) המסתיימת בתלייה היא מצוות הנסקלים . כלומר דרכי ההוצאה להורג - סקילה ( פ"ו מ"ב בסקילה . אין במשנה דיון, בשלב זה, על מה נענשים בשריפה או בסקילה, בכך תעסוק המשנה להלן ( מ"ד ואילך ) . ואילך . רבי אליעזר סבור שתלייה מצטרפת לכל המתה ואיננה עונש לעצמה, ואולי סבר 20 כך שמש, עונשין עמ' 3 שתלייה היא חנק אף שהדבר לא נאמר במפורש ראו להלן מ"ד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help