sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 ק ז משנה ג פר עשר [ דינר ] זהב לשנה מדינר זהב לחדש", ונתעברה שנה . לפי המשנה שם יחלקו את חודש לשנה . 13 לשנה ולא 12 הנוסח של ההשכרה כלל גם אזכור לחודשים וגם סך שנתי : – העיבור ביטלהירושלמי ( בבא מציעא פ"ח ה"ח, יא ע"ד ) מעלה את השאלה לרמה משפטית כוללת, האם " לשון ראשון את אחרון", כלומר האם המינוח הראשון "שנים עשר דינר לשנה" בוטל על ידי הלשון האחרון "דינר לחודש" . זו השאלה שמשנתנו עוסקת בה . במשנה עצמה המונחים המשפטיים "לשון ראשון" ו"לשון אחרון" אינם מופיעים . אלו מונחים אמוראיים ומשפטיים, ( כדברי בן ננס ) . בבבלי ( קה"לשון אחרוןסתפו"לבירור ומשנתנו קובעת אבל הנושא עומד כאן ע"א ) : "חולקין עליו חביריו על בן ננס", וכן עמדה שלישית : "אמר רב יהודה אמר שמואל : זו דברי בן ננס, אבל חכמים אומרים : הלך אחר פחות שבלשונות" . לי ( קה ע"א ) מקשרים את שתי על כל פנים בירושלמי ( בבא מציעא פ"ח ה"ח, יא ע"ד ) ובבב המשניות, ולפנינו תפיסה משפטית המעוגנת בשני התלמודים, תוך העלאת הדיון מרמה . כפי שהסברנו במשנת בבא מציעא, לתוספתא הסבר אחר 28 נקודתית לרמה משפטית עקרונית לדילמה שיש במשנה . התוספתא לא העלתה שם את שאלת "תפוס לשון ראשון" או "תפוס לשון חרון" . כלומר לפי התוספתא שני ההסברים האמוראיים הללו אינם מכוונים לפשט המשנה . א מכ"א תשרי 29 30 הקורא במשנה תמה למה נכתבו או נאמרו מילים סותרות . בשטר מורבעת מכר פלוני לאלמוני "בית זרע חטים חמש סאים, אם יתיר או חסר 30 שנת ארבע לגאולת ישראל שטר כזה שבו הלשון האחרון מבטל את הראשון . שטח השדה נקבע, ללוקח" ; ברור שלפנינו ואם אין הוא מדויק הוא של הלוקח והמכר קיים . נראה אפוא שהמשנה אינה ממציאה שאלה מלאכותית אלא מתייחסת לנוסח מקובל . הנוסח מעיד על תרבות כתיבת שטרות בלתי מפותחת . ם לפרשנות מעיד על תרבות של מכירה ללא שטר שאיננו מדוקדק ומכיל בתוכו ניסוחים שזקוקי שטרות . כלומר מתוארים הגבולות של השדה, כגון הנחל – צ ר י ו ] מ ] [ נ [ ס י מ נ י ן ו ב ] י [ ב אם נכתב בשטר : או המדבר הם סימנים, ומצריו הם בעלי המצר, כלומר למי שייכים השדות מצפון או מדרום . הבבלי המשיך לפתח את המונח מהתחום המשפטי של הסכמי ממון ללשון נדר וקורבן ( בבלי, מנחות פא 28 תפוס לשון ראשון" או "אחרון" הם אמוראיים, ושניהםע"ב ; קג ע"א ; תמורה כו ע"א ) . גם המינוח המשפטי " משולבים בשלב השני של הסוגיה . השלב הראשון היה עדיין נקודתי והוצע בו החיבור בין המשניות, ותו לא . . 51 ירדני, תעודות, עמ' 29 תחילת השנה הרביעית למרד בר כוכבא . השטר נכתב בחג שמיני עצרת, ממש בימים האחרונים של 30 המרד ; המוכר והקונה היו מודעים כנראה לאסון הקרב ובא, והמוכר מכר את אדמתו בזול . כנראה בגלל ן כוסיבאזה התיר לעצמו למכור ולכתוב שטר בחול המועד . קשה יותר שפרנסי עין גדי, שהיו קצינים של ב ( בר כוכבא ) , הם שכתבו את השטר . נראה שלא חששו לחילול החג, ואפילו לא הזכירו אותו, והדבר צריך עיון .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help