sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6פרק ז משנה א מדובר בסידור מיוחד הכולל היתר לבצע משהו האסור בדרך כלל . על הלכות אלו, המבטאות לת קרקע, כבר עמדנו לעיל . שלוש מההלכות הללו מסתיימות באזכוראת המאבק לגאו 4 הארכיון, כגון "הולכין ליריד של גוים . . . [ ואין ] לוקחין מהם בתים שדות וכרמים . . . מפני שהוא ) . נמצאנו 461 , עבודה זרה פ"א ה"ח, עמ' 'כמציל מידם, וכותב ומעלה בערכאים . . . " ( תוס יומה הטבעי והקבוע של המכירה . מסתבר שגם חכמיםלמדים שהכתיבה בערכאות הייתה ס שפעלו לאוטונומיה שיפוטית של הציבור היהודי הכירו בלגיטימיות של הארכיון לשימור המכירות . יתר על כן, הדגש הוא על כך שההולך ליריד, הקונה בשבת ( ירו', מועד קטן פ"ב ה"ד, פא ע"ב ) או היוצא לחו"ל ( תוס’, מועד קטן פ"ב ה"א ) , חייב לסיים את המכירה בהפקדת השטר . ייתכן שלעיתים היה הקונה משתדל לחמוק מחובה זו ( ואולי גם המוכר נרתע מכך ) , אך חכמים ה מושלמת ותסתיים ברישום מסודר . יוספוס מזכיר ארכיון שהיה תבעו שהקנייה תהי בירושלים ובו היו מופקדים שטרי חוב . מסתבר שבארכיון זה הופקדו גם שטרות מכירה ) , מכאן שנוהג הרישום היה מקובל כבר בירושלים היהודית בסוף ימי בית שני . 427 ( מלח', ב חזקה עליו – מי שחתום שם על שטר חז"ל אף מזכירים את הארכי הישנה של ציפורי, ו 5 שייחוסו מהודר . מכאן שבארכיון זה הייתה מעורבות יהודית, כראוי לציפורי שהייתה פוליס בעלת רוב יהודי . ארכיון, וקרוב לוודאי שרק בערי הפוליס פעל ארכיון – אין להסיק שבכל יישוב היה "ערכי" טרה נחשף ארכיון מעין זה ובו שטרות כחלק ממערכת המשפט והמיסוי הרומי . כך למשל, בפ הצהרות הון, אך אין – מכר והלוואה . בארכיון רגיל היו שטרות מכירה, ובמשרדי השלטון עדויות או רמזים למערכת מסודרת של רישום שיטתי, או למיפוי שטחים, ובתנאי חברה בה ראשי מסורתית גם לא היה צורך בכך . גולאק מנסה למצוא לכך סימוכין באגדה אחת ש ירושלים מדווחים לטובי העיר בביתר על בן עירם שמכר את אדמתו ( ירו', תענית פ"ד ה"ה, המועצה המקומית – סט ע"א ) . ברם כל מה שניתן ללמוד מסיפור אגדי זה הוא שטובי העיר . מסתבר שרוב השטרות עסקו במכירת 6 פועלים כבית דין, כמו במקורות רבים אחרים – אם היה נוהג של הפקדתם בארכיון קהילתי . מכל מקום, בספרות חז"ל קרקעות, אך ספק סתם ערכאות הן ערכאות של גויים . המילה "ואין" מופיעה בכתב יד ערפורט ובכתב יד וינה, אך לפי ההמשך עולה שאין לגרוס אותה . בבבלי 4 ( יג ע"א ) המילה "ואין" חסרה ( כך בדפוס ) . כן גורס הרשב"א ( עבודה זרה יג ע"א ) , וכן מצוטט בילקוט שמעוני ( רמז פב ) . . 45 משנה, קדושין פ"ד ה"ה ; גולאק, קרקעות, 5 . 97 - 89 ; 83 - 78 ספראי, הקהילה, עמ' 6

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help