sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא ד, בארץ . הצוותא הייתה נחוצה כדי לחסוך בחום התנור . זאת ועו 32 לחם, בצוותאר אפו ובעיק 28 - יה תנור גדול דיו שניתן לאפות בו כישראל אפו לחם פעם בשבוע, כתוצאה מכך צריך ה בשנייםן . תנור רגיל אינו מכיל כמות כה גדולה של כיכרות, אך ניתן היה לאפות אות 33 כיכרות ר צריך היה, אפוא, להיות גדול למדי . ביתר ימות השבוע השתמשואו בשלושה סבבים . התנו ל . נתונים אלורק באופן חלקי ביותר, שכן להכנת סעודה רגילה אין צורך בתנור כה גדובתנור גרמו לכך שהתנור הגדול היה, מן הסתם, משותף . הסקתו הייתה יקרה, והאפייה המשותפת ה ניכרת . מידאות ההסקה בצחסכה בהו שותפת זון אנו שומעים מהמקורות על עבודה משותפת בהכנת הבצק ובאפייה . הכנה מעל כ בר [ המקפידה על דיני עוררה כמובן שאלות הלכתיות, כגון השאלה כיצד יכולה אשת הח כן אנו שומעים על דיוננו . טהרה ] להכין מאפה יחד עם אשת עם הארץ, כפי שנראה בהמשך תים היו התנורים נפרדים ולכל י . לע 34 משנה, חלה פ"ג מ"ה ) יו בצק ( ודי וגוי המכינים יחדהי 35 תים היו תנורים משותפים לכל דיירות החצר או לחלק מהןישלה, ולעמשפחה תנור מ . במקרה זה מדובר בתנורים עצמאיים, ובעזרה הדדית . הרושם הכללי העולה מהמקורות הוא ים לקבוע בשלב זה שלכל אישהות כיריים משלה . איננו יכולחשלכל משפחה עצמאית היו לפ בירור, אבל רוב המקורות עוסקים במצב זה של ( משפחה ) היה גם תנור עצמאי, והדבר מחייב 36 תנור נפרד פסחים פ"ג מ"ד ) מלמד משנה, . אפשר שההסדר ששלוש נשים אופות בתנור אחד ( ו הסדרד לפסח ; אולם ייתכן שלפנינחעל מסגרת של משפחה מורחבת, או שמא זה הסדר מיו ר אפייה גדול לכלרגיל הבא לחסוך בעלות ההסקה של התנור, ובעיקר בצורך להתקין תנו . משפחה סיפור מלבב מהווי החצר המשותפת יש בתלמוד הבבלי . לאשתו של רבי חנינא בן דוסא לא אחת השכנות ידעה היה מה לבשל, ואף על פי כן הדליקה את התנור לבל תתבייש בשכנותיה . ק, רצתה לבייש את אשת החסיד והציצה לתנור . נעשה לה נס והתנור התמלא שהתנור רי הן לחם כד ע"א ) . סיפור זה משקף חצר שהרכילות והסקרנות - אכלים ( תענית כג ע"בבמ חוקה, והבישול הפרטי חשוף לעיני השותפים . אין זה מקרה שהנשים מתוארות כרכלניות על צנעת הפרט . תכונות "טובות" כאלו ת זו בחיי חברתה ללא הקפדהווככאלו שמתערב ך . בפועל אכן שהו הנשים בחצר יותרלפקפק מעט בכ . ניתן אפוא "אחרים"מייחסים להן ה מהגברים . הגברים הולכים איש לשדהו, והנשים עובדות יחד בחצר וחשופות האחת לעיני ות נוספות . יו ד מ"ד ועדחים פ"ראו למשל משנה, פס 32 שפחה גרעינית של ארבעהוא לפי כיכרות של חצי קב, שהוא מזון אדם ליום ( שתי סעודות ) , ולפי מהחישוב 33 נפשות . ראו המבוא למסכת פסחים ופירושנו לפסחים פ"ג מ"ד . תרד . - לצורתו של התנור ראו בראנד, כלי חרס, עמ' תקמג 34 נור משותף מופיע בפסחים פ"ג מ"א ; נש וכעניות מיוחדת . תועף מתואר כראו ויקרא כו כו, שם תנור משות 35 ת נוספים . בכלים פ"ה מ"ח, ובמספר קטן של מקורו ראו ויקרא כו כו ( ובהערה הקודמת ) ; משנה, פ"ב מ"א ומ"ב ; פ"ג מ"ה ; פ"ד מ"ג ; נדרים פ"ד מ"א ; פ"ה מ"א ; 36 יעא פ"ח הכ"ט, ועוד . צמה"ד ; בבא פ"ב ה"א ; פ"ה הי"א ; כתובות פ"ז תוס', פ"ב ה"ב ; פסחים

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help