sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

– חולין כרך באבבא קמ 11 זו עמדה מוסרית שכבר יני שמים" . "פטור מדיני אדם וחייב בד : על משנתנו את דעת חכמים ה במבוא . יעמדנו על על הנזק לכד . אבל הגמרא וטין, אחריות הסבלנה לחללכאורה הברייתא עוסקת בעניין שו ואם ,על נזקי הכדפטור ל בעהםג – ור טפמחברת את שני המקרים ומניחה שאם הסבל חייב על נזקים שנגרמו משברי הכד . – יב סבל חיה י מסורותתש : על סתירה פנימית, ובלשוננו כיוםבומצביעה שהגמראמונח הוא "תברא" רך כלל הבבלי מעדיף לתרץ סתירות פנימיות ובד,בדלית ברירהבא רק . הסבר זה 10 שונות . המקורותוליצור הרמוניזציה בין הרי . המימרות הסותרותןנתנו, ומה האת משהתלמודןצד הביא נשאלת השאלה כיילממ ביןה ולפי הברייתא יש מחלוקת מפורשת בשאלה האם המעביר חבית משלם ( לפי המשנ . ) בי יהודהלבין ררבי מאיר והמשנה שבה ,א מציעא ( פ"ו מ"ח ) בבהמשנה ב . א ששני המקורות סותריםת הפשוטה היהאפשרו ולכןשבירה נחשבת לאונסהכלומר ש, , נשבע ונפטררבי מאילדעת ר,ר חביתמעביא שהציו הברייתא שאם נשבר כדו ( זה אותוסותרת את,נזקים שהכד השבור גרםפטור גם על וחייב גם, כלומר המעביר נחשב לאשם"קןמחייב בהיז"מאיר ת ) רבימקרה של המעביר חבי ומסבירנן מתרץחרבי יוקורות שונים, ולו מלי אבלדעת הבלשלם את נזקים שהכד גרם . ביר נחשב לפושע ופטרו אותו מתשלוםיא תקנה מיוחדת, כלומר שבעצם המעשהשבועה ה עברת חביות . עהו בה ( וחייבו שבועה ) כדי שיסכימו בני אדם לעזור איש לר ,לאונס ) מנם המעביר עצמו נחשב ( לדעת רבי מאירורה עצמה לא קשה לפתרון . אהסתי שכן אדם חייב על נזקיו כמו שנסביר במהלך ,שגרםקאת הנזוא חייב לפנות ין הועדי זאת חשוב לציין שלדעת הבבלי האחריות של בעל הכד נובעת מפשיעה, ואם עם הפרק . זקי הכד . ר על נהוא אנוס הוא פטו דיניקרשבה נידונים ,סתירה היא בין משנת בבא מציעא שהזכרנו ( פ"ו מ"ח ) אפשר שה ן הברייתא שבה נוספו דברי חכמים "פטור מדיני אדםביל,נות ) ן ( ויש בהם דעות שוזיקינ מכוונים לסתירה בין ברייתא זו "תברא"בדיני שמים" . אפשר גם שדברי הסתמא וחייב נשנים רק דברי רבי מאיר ורביבהלנו ( בבא קמא ) שלבין המשנה ש ) . . "י אדם . חייב בדינ" ( "תברא"וגם פרידמן מציעים שהלשון אפשטיין . גם 384 - 972עמ' , ירוש, פדמןפרי ; 992' מבוא, עאפשטיין, מ 10 להציע הצעות שונות למקומה המקורי של זו העברה ניתןו להצעה שדאתינן וומכיו, גיה אחרתהיא העברה מסו תנו באופןעות . לדאבל למען האמת אם בהעברה עסקינן קיימות הצעות רבות נוספ, . הצענו הצעה אחתההמימר אבל אסור, תלים אינן מתפרשות באתרן כיאוימת היא העברה אם הממסויהמרלהציע שמירשאי החוקר וניעקר . ןבידו סיוע להאלא אם כן ישעות אחרותיע הצלו להצ

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help