sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מבוא לסדר נזיקין בהלכה התנאית אבל , הקדומהזו כנראה ההלכה ; מבחינתם של חז"ל ברור שקרקע איננה נגזלת פלוני גיעה לידיעל פי שהקרקע ה אף , אומרהווה . המאוחרת מופיע שאכן בפועל קרקע נגזלת הכירו , ובעיקר התלמוד הירושלמי, התלמודים . הופכת להיות שלו לכל דברהיא – עקב גזלה 9 ) לפ"י מ"בראו פירושנו ( בכך שבפועל קרקע נגזלת זה חידוש אמוראי שכנראה שורשיו כבר . . שיתברר להלןנושא, הוא קשור לירידה בחשיבות הקרקע כאמצעי ייצור . בסוף תקופת התנאים הבבלי כנראה . תלמודית חוזר העיקרון שהקרקע איננה נגזלת - בתלמוד הבבלי ובפסיקה הבתר גם הפרשנים של המשפט . ונשאר במסגרת ההלכתית הקדומה, לא נאלץ להתמודד עם המציאות מידת . והכלל הקדום נשאר להלכה, העברי בימי הביניים לא נדרשו לעסוק הרבה בדיני קרקעות . אך לא כאן מקומו , ראויה לדיון , בתנאי ימי הביניים , ה עליו בפועלהשמיר לכל אחד הייתה זכות לדוג כרצונו . לעומת זאת זכויות הדיג בעולם הקדום היו חופשיות אבל החוף עצמו,ייתכן שבאופן ממשי הדייג נזקק לחוף כבסיס לפעולותיו . באמצעים שבידו בהסדרת בעלויות עיסוק אין פט היהודי והרומי כמעט מש בו, בדרך כלל שטח הפקר, היה חופשי 10 אנו שומעים על זכויות דיג המוקנות לאחוזה . בתחום זה ונעסוק מעט בהסדרים המאפשרים , יש להניח שמיעוט ההסדרים בתחום זה נובע מכך . לדייגים לעגון בחוף גם ללא בעלות מוסדרת גם הנהרות . בוע חוקים להסדרת התחוםולכן לא היה צריך לק, שלא היה מחסור במקומות דיג חסימת נחלים ושיטות עבודה , נחשבו לחופשיים ואין ביטוי לחלוקה של זכויות הדיג בהם . דומות בים אומנם . בלתי ריאליתההתעלמות של ההלכה היהודית מנושאי נחלות דיג נראית בעינינו ועוד יותר , לאורך חופי הכינרתלא כן , ואולי לא היה בכך צורך, ליצור נחלות מסודרותקשה היעדר העיסוק בתחומים אלו מצטרף לאחת . בנחלים המעטים הזורמים בארץ ומאפשרים דיג ההלכה הקדומה מיעטה לעסוק . הטענות שנעלה להלן על מיעוט העיסוק הריאלי בדיני ממונות המיםוהן משום שמקורות, רומית - בנחלים ובנהרות הן בגלל דלות היישוב בתקופה הקדם מהתקופה ( בתקופה הרומית . וזו לא נכללה בתחום היישוב היהודי, הזורמים היו בעיקר בשפלה היעדרו ; היינו מצפים להולדתו של ענף משפטי מיוחד של זכויות דיג ) החשמונאית ואילך , מן הסתם התעוררו בפועל שאלות משפטיות מעשיות . מהקודקס ההלכתי אינו יכול להיות מקרי . ונצטרך למצוא לכך הסבר , הגיעו לבית המדרשאך אלו לא . ראו עוד פירושנו לבבא מציעא פ"ד מ"ט 9 להתמודד עם הררי כאמורבמסגרת זו לא נוכל ) . פירושנו שם פ"ז מ"זו ( בבא בתרא פ"ג ה"ה, תוס' 10 . ת התמונה הכללית הנראית לנונציג או , המחקר

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help