sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

נזיקיןבוא למסכת מ 12 ין בהיותו י ואופ אדם הוגדר . יו יחידה חברתית אחת הקרקע והבעלים שלה ( ובעיקר משפחתו ) ה ושם זה ליווה אותו גם כשבעליו כבר לא, ו ח מסוים, השדה נקרא על שם בעליטהבעלים של ש . השדה שימר את כבוד המשפחה והקשר לקרקע היה בעל משמעות רגשית עמוקה . היה נושא שפחות מעסיק אותנו במסגרת פירוש זה , משאב דתיהיתה גםבתנאים אלו הקרקע . שכן במשנה הוא מיוצג רק מעט,למשנה אך, חלק גדול ממנה התגורר אומנם בערים . רוב האוכלוסייה הקדומה חיה ופעלה במגזר הכפרי מי שלא התפרנס מהחקלאות התפרנס ( גם הוא התפרנס ברובו מחקלאות או משירותי עזר שלה החקלאים ותושבי הכפרים הם, המבט של המחקר ההיסטורימנקודת, זאת עם . ) מן החקלאים ובו אין , על רוב זה אין כותבים . המחקר הקלסי כמעט לא הקדיש להם תשומת לב . הרוב הדומם וממילא מועטים, הרוב אכן היה דומם גם בעבר . הסיבה להתעלמות זו אינה מקרית . עוסקים בעשירים שחיו בה , בחיי העירגם המחקר הארכאולוגי התמקד . המקורות הספרותיים . העניין בהם היה רב יותר, מעבר לכך . אלה הותירו שרידים רבים יותר . ובמקדשים שנבנו בה חיבורים רבים הנכתבים על אודות . והכפר זוכה ליתר עיסוק , בשנים האחרונות האיזון משתנה מחקר ההיסטוריה שלומסבירים מדוע הוזנח עד עתה , הנושא פותחים בפתיחה המוצגת כאן . המגזר הכפרי שבארץ ישראל התמקד בכינרת, כגון ענף הדיג, בנוסף לקרקע היו מעט אמצעי ייצור נוספים הקרקע הייתה אמצעי . מבחינה כלכלית ענף הדיג שונה בתכלית מענפי החקלאות . ובים התיכון במהלך השנים נוצרו . ולכל מתיישב הוקצתה נחלה קטנה, ייצור מוגבל ולפיכך חולקה בקפדנות 6 הפקעת קרקע ושינויים נוספיםם שלהיו גלי, אחוזות גדולות אך נותר העיקרון של קידוש , אבל , אומנם היו מעט קרקעות הפקר . גבולות הנחלות וההקפדה על סימונם והאחריות עליהם 7 אלו היו בעלות איכות כלכלית פחותה וכמעט אין דיון עליהן ,וא מועטהעיסוק ברכוש נטוש ה . 8 המשפט התנאי עוסק בנושא רק מההיבט של פגיעה ברכוש הבעלים . יחסית למשפט הרומי , . גזלה ובעיות כיוצא באלו . ראו הנספחים למסכת דמאי ולמסכת גיטין 6 . בזכויות המרעה באדמת הפקרהעוסקות, ראו בבא בתרא פ"ד מ"ז ובבא קמא פ"ז מ"ז 7 ומי שירד לאדמת חברו הנטושה נחשב , סיםי ד במסהמשפט הרומי ראה לנגד עיניו בעיקר את ההפ 8 לעיסוק היהודי . שכן הוא שילם את המיסים הנדרשים ותרם לממלכה, לראוי לשבח והגנו על זכויותיו ; לט ע"א - בבא מציעא לח ע"ב, בבלי ; מ"וגיטין פ"ה , משנה ; כתובות פ"ח ה"ג, ראו תוס'ובתחומים אל . פ"י מ"ההלןפירושנול ; ה"ז - בבא קמא פ"י ה"ו, תוס' ; סו ע"א, יבמות פט"וה"ג, 'ירו

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help