sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אריך נוימן במסה "האדם ומשמעות" דן נוימן בשאלת המשמעות עבור האדם המודרני מאותה נקודת מבט של פסיכולוג יונגיאני- אקזיסטנציאליסטי . במונח "רק-אגו" הוא מתאר את מצבו של האדם המצוי ב"רק-עולם", שעבורו הציר אגו-עצמי אינו פועל ובכך נחסמת היצירתיות שלו והוא הופך להיות אובייקט גרידא ללא חירות אינדיווידואלית . גם בעידננו, אשר נשלט על ידי הרציונליות והחומרנות, ניתן על פי נוימן למצוא את המשמעות ב"אהיה אשר אהיה" : "אני משוכנע בכך שנקודת התודעה המצויה בי כאגו - בהנחה שיש לי תודעה - מקורה באהיה אשר אהיה, שמו המפורש של האלוהים . נקודת-אגו נומינוזית זו של התודעה, שיוצרת אותי כאגו בכל עת ואני נתון בידיה, היא מִבנה האגו-עצמי האמיתי של הווייתי הבלתי ניתנת לערעור" . במסה "הנפש כמקום היצירה" מציג נוימן את האבולוציה של מה שהוא מכנה "רוח החיים היצירתית" של האדם, אשר חבויה מלכתחילה בכל הבריאה . באדם ככוליות אגו-עצמי, יצירתיותה של הנפש טבועה מראש, אולם באופן פרדוקסלי כאשר הנפש היא יצירתית יש לה חירות ואינדיווידואליות . משפט מפתח למטא- פסיכולוגיה של נוימן במאמר זה הוא : "משמעות היות האדם נברא בצלם אלוהים היא שהיינו הך עבור האגו ועבור העצמי : שניהם יצירתיים ונעדרי-צורה בעת ובעונה אחת" . נוימן הציג את שלוש המסות הללו, כמו את המסות האחרות שלו, בכנסי "ארנוס" : "הנפש וגלגול מישורי המציאות" בשנת ,1952 "האדם ומשמעות" בשנת ,1957 "הנפש כמקום היצירה" בשנת 1959 . כמה מילים על כנסי "ארנוס" מן הראוי שייכתבו כאן, שכן כנסים אלה היו ייחודיים ומיוחדים במינם . החוג שנוימן השתייך אליו במשך עשר שנותיו האחרונות היה חוג "ארנוס", קהילה של אינטלקטואלים אירופאים בעיקרה, יחד עם כמה אנשי רוח ידועי שם מכל העולם . עמדתו של נוימן בחוג זה הייתה למרכזית לאחר שיונג כבר לא היה פעיל שם .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help