sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מי שמכיר את משנתו המאוחרת של ליבוביץ משפשף את עיניו בתדהמה למקרא השורות הללו . הזהו ליבוביץ, שמאוחר יותר העלה על נס את ההלכה כתחום אוטונומי, שאינו משרת את ענייני העולם הזה ? הזהו ליבוביץ, שבז להערצת המדינה ושֹשֹלכנותה "עבודה זרה" ? באירוניה דקה של ההיסטוריה, כתב הרב הרצוג על ליבוביץ שהוא "עושה מהמדינה ומהצבא אלוהות", אותה האשמה שליבוביץ המאוחר יטיח 3 במתנגדיו . יש שתולים את השינוי בעמדתו האישית של ליבוביץ באכזבה שלו מן הממסד הפוליטי במדינה . ליבוביץ עמד באותם ימים בראש סיעת העובד הדתי בהסתדרות, ובן גוריון עולל לו תעלול פוליטי, שליבוביץ פירש כבגידה . כך או כך, הרבנים דחו בתוקף את הצעותיו הרדיקליות של ליבוביץ . הרב נריה הוסיף שעצם הניסיון להתוות תכנית למדינת התורה הוא "אוטופיה" ; "אפיזודה ספרותית" ותו לא . אחרי הפולמוס הזה שקע רעיון מדינת התורה, "דעך ונעלם כמעט לחלוטין" מהשיח 4 הציבורי, כדברי אשר כהן . אפשר לראות בהיעלמות הזו כניעה שטחית, ויתור על יסוד חינוכי חיוני . אך אפשר גם לראות בדעיכת הרעיון של מדינת התורה השלמה נחוצה עם המציאות . אכן, ברמה הערכית והחינוכית התורה תוכל להתגשם במלואה רק במדינת הלכה ; אך מדינה כזו לא תוכל לקום כל עוד רוב מוחלט של היהודים לא ישמרו תורה ומצוות . מדינת התורה תקום מלמטה למעלה, ולא להפך ; מתוך הפיכת לב רוחנית, ולא מתוך כפייה ממלכתית . הרבה יש לעיין ולחשוב על דמותה של מדינת התורה האידיאלית . הן על הסדרים פרטיים בה, כמו שמירת השבת בשירותים חיוניים שונים, מדינה קטנה לעם גדול  13

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help