sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בלבטים פנימיים קשים בנושא זה : "כל כמה שאני מוסיף להתעמק בעצות ותחבולות להכשרת [ דיינים ] פסולים", כתב, "מתעוררת והולכת 1 כאמור, מאמציו של הרב הרצוג הושבוומתגברת בי בחילה עצומה" . ריקם . ייתכן שייאושו של הרב הרצוג מתבטא גם בפסק שכתב אחרי קום המדינה, ובו הסתייג מהיתר הלכתי לפעולת המשטרה בשבת . ממילא "הרוב הגדול לצערנו לא מתחשבים עם הוראות הרבנות", כך שההיתר 2 לא יתרום מאומה לעבודת המשטרה בפועַל ; ואם כך, למה להקל ? עם הקמת המדינה, אנשי הציבור הדתיים עסקו בדרך כלל בהסדרים מעשיים, ולא בתכניות תיאורטיות . כאשר מפקדים בצבא גילחו את ראשיהם של חיילים דתיים שסירבו לבשל בשבת, העיסוק בחזון הרחוק של מדינת התורה נראה כמותרות . רעיון מדינת התורה עלה למרכז השיח הציבורי בפולמוס סוער שחולל פרופ' ישעיהו ליבוביץ . היה זה אולי הפולמוס הציבורי הגדול הראשון שחולל ליבוביץ, אך ודאי לא האחרון . בשנים תשי"א ‑ תשי"ב ( 1951 ‑ 1952 ) התווכח ליבוביץ בלהט עם רבנים שונים, ובעיקר עם הרב משה צבי נריה, על יחסה של הציונות הדתית למדינה . ליבוביץ טען אז שהיהדות הדתית חייבת לגבש תכנית מקיפה להפעלת שלטון התורה, היינו ‑ למדינה שכולה מתנהלת על פי דיני ההלכה . עד כאן התביעה הזו נשמעת שמרנית למדי . אך ליבוביץ הוסיף וטען שלצורך כך יש לבחון שינויים מפליגים בהלכה . בתעשיות הכבדות, למשל, אי אפשר לכבות את התנורים בשבת, משום שחימומם מחדש דורש זמן רב . כאשר פוליטיקאים דתיים ניסו לשחרר פועלים דתיים ממלאכות כאלו, הדבר נראה בעיניו כחילול השם . אם מותר ‑ מותר לכולם ; אם אסור ‑ אסור לכולם . ליבוביץ עצמו נטה לצד ההיתר, והציע להתיר לבצע בשבת את העבודות החיוניות לקיומה של המדינה, בדומה "לעבודת הקרבנות בזמן שבית המקדש היה קיים" . 12  חיים נבון

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help