sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

צלם אלוהים כמוליך למודרנה בחינת התפתחותו של העידן המודרני היא כמובן משימה רחבת היקף, מורכבת ביותר וחורגת מעבר ליכולותי . לא אתיימר לעשות זאת, אלא רק להציע כמה ערוצים שבהם נעמוד על ההתפתחות הרעיונית של כמה עקרונות יסוד שהובילו אל העולם המודרני . נעשה זאת מן הזווית הספציפית של עקרון צלם אלוהים . אנסה להראות כי הרעיון שכל אדם נושא את צלמו של האל ‑ רעיון עתיק שהיה מוכר בגרסאות שונות בין עמי המזרח הקדום, ואשר קיבל את ניסוחו הבולט והמרשים ביותר בספר בראשית ‑ השפיע באופן משמעותי ביותר, מכריע, על 1 ההיסטוריה המערבית . בפרק הראשון אבחן כיצד נולד הרעיון, כיצד עיצב, כבר בימי קדם, את המסורת העברית העתיקה, וכיצד הוא השתלב בתפיסה הקדמונית של העצמיות האנושית . בפרק השני אבחן את עלייתה של הנצרות, ואת האופן שבו היא פירשה מחדש את הכתוב בתורה . אתמקד ברעיון החירות, ואבחן כיצד הנצרות הפריטה את הגאולה, הפכה אותה לעניין אינדיבידואלי, ונטעה את שורשי הפרדת הדת מהמדינה . הפרק השלישי יוקדש למצפון, כלומר לרעיון שיש לנו קול פנימי המבדיל בין טוב לרע, ושעלינו לשמוע לו אף אם קולות חיצוניים ‑ של הממונים עלינו, של ההמונים סביבנו, של המסורת שלנו ‑ דורשים אחרת . רעיון זה הפך למשמעותי במהפכה הפרוטסטנטית, ועומד בלב המאבק לחופש דת ומצפון במאות השש ‑ עשרה והשבע ‑ עשרה . בפרק הרביעי נבחן כיצד רעיון השוויון בין כל בני האדם, שנולד מתוך עקרון צלם אלוהים, הפך את סוף המאה השמונה ‑ עשרה לזמן שבו מוכר מעמדם השווה של היהודים, והמסורת היהודית משתנה באופן מהותי והופכת ל"דת" . הפרק החמישי ייקח אותנו עד לזמננו, ובכך עד לתפיסה המודרנית, החילונית, של משמעות החיים והמקורות לה . נבחן את גלגוליו של האתאיזם, ונראה כיצד ביטול קיומו של אלוהים לא הגיע באמצעות צבירה של ידע נוסף, אלא מתוך קריאה מוסרית חדשה . נבין את מהותו של תהליך החילון, שאינו סיפור על פיחות במספר המאמינים, אלא על תמורה עמוקה בהבנת האדם . בסוף הדיון אשלים את המסע היהודי אל המודרנה, ואגע בקצרה בהקמת מדינת ישראל כביטוי הנוכחי למימוש צלם אלוהים של היהודים . אשאל גם מה יכולה ומה ראויה להיות משמעותו של עקרון צלם אלוהים בזמן הזה . הקדמהה השאלה הגדולה  13

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help