sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השיח של לאקאן 13 * * * התמה המרכזית של לאקאן ) במיוחד בשנות ה – 50 ( הייתה הדרישה ל"חזרה לפרויד", כניסיון לחזור לטקסט הפרוידיאני ולחשוב אותו מחדש . השאלה היא כיצד חזרה זו השתלבה עם הרקע התרבותי והדתי הייחודי של לאקאן . לפי ז'יז'ק, ניתן לפרש את "החזרה לפרויד" כפריצת דרך של לאקאן ביחס לשיח הפרוידיאני הצר והפרטיקולרי, ברושמו – מחדש את הוראתו המקורית לתוך הקשר שונה ) כפי שפאולוס פעל ביחס לשיח היהודי – פרטיקולרי 11 ביחס לטענת של ישו וכפי שלנין פעל ביחס לשיח של מרקס ( . ז'יז'ק ניתן לתהות האם אין כאן רק הנגדה ומתח בין אוניברסלי לפרטיקולרי, אלא גם בין שני סוגים של פרטיקולריות ? האם בדרך לאותה "אוניברסליזציה" מתקנת — כדי לתקן את הפרטיקולריות הפרוידיאנית — העביר לאקאן את פרויד תחת השבט הצרפתי – קתולי הפרטיקולרי ? לפי ז'יז'ק, את האוניברסליזציה היה אמור לעשות בתחילה ק"ג יונג, אולם לאחר שאכזב את פרויד ) הואיל והייתה לו כבר חוכמה משל עצמו ( , היה זה לאקאן עצמו שהגשים זאת . אך מה באשר ללאקאן ? האם הייתה לו גם חוכמה מגובשת לפני שנפגש עם פרויד, עם יצירותיו ? האם היה הגליאני, אפילו 12 על הגל ? האם היה קתולי כפי לפני ששמע את הקורס של קוז'ב שמספרת הביוגרפיה ? או שמא היה מושפע מהסוריאליזם ? והאם 13 לכל המטען הזה הוא שפך את פרויד שאליו "חזר" ? את ההצגה של הפרטיקולריות של פרויד אל מול זו של לאקאן ניתן להציג גם בהקשר התיאורטי של התסביך האדיפלי הבין – דורי בין פרטיקולריות – האב – פרויד לבין פרטיקולריות – הבן – לאקאן ) בדומה לאופן שבו פרויד ויונג תפסו את יחסי ההזדהות – יריבות 14 ( . לאקאן, אשר ביקש לנסח מחדשביניהם על רקע האדיפליות את הפסיכואנליזה, טבע את המושג "החזרה לפרויד", אולם כדי שחזרתו לא תוצג כתמימה או כאורתודוכסית אלא כמהפכנית,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help