sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | עיונים בטקסט הבית - ספרי / גילה שילה ושל לשון סיפורית" ( עמ׳ 62 ) . כיוון זה ניכר גם בדבריה של פרוכטמן ( 2000 ) הקושרים בין תופעות לשוניות דומות המופיעות בסוגות מרוחקות זו מזו, כגון בספרות ובכתיבה של העברית הבינונית . היא מציינת גם מקרים של "העמדת פנים" של סוגה, למשל שירים המנצלים תבניות לשון מן הכתיבה העיונית . גם המודלים הדו - ממדיים המתוארים בספרות ( Brewer, 1980 ; Roe, Stoodt, & Burns, 1978 ) אינם מאפשרים מיון מושלם של טקסטים לסוגות . ברואר ממיין את הטקסטים על פני שני ממדים : ממד המבנה וממד התכלית . בממד המבנה הוא מבחין בשלושה מבני תשתית : תיאורי, סיפורי ואקספוזיטורי ( היצגי ) . בממד התכלית ברואר מתכוון ליחסי הגומלין שבין כוונות המחבר לבין האופן שבו הנמען תופס את המסר שבטקסט . מערכת זו מכונה בפי ברואר "הכוח הדיסקורסיווי" ( שראל, 1991 : 106 ; 224 : 1980 Brewer, ) . הכוונה לאינטראקציה בין הכוונות התקשורתיות של המוען לבין דרך תפיסת המסר על ידי הנמען . ברואר מבחין בין ארבעה כוחות דיסקורסיוויים בסיסיים : למסור מידע, לבדר, לשכנע ולספק צורך אסתטי אמנותי . שני ממדים אלו – מבנה ( שלושה סוגים ) ותכלית ( ארבעה סוגים ) – יוצרים 12 משבצות, שלתוכן ניתן לשבץ טקסטים שונים . לדעת שראל ( 1991 : 106 ) , חסרונו של המודל של ברואר הוא שאינו מונע כפילות ואינו מונע מקרי גבול . למשל ביוגרפיה, המוגדרת מבחינת המבנה כסוג שיח נרטיבי, מופיעה במודל של ברואר פעמיים, הן לפי הכוח הדיסקורסיווי "לספק מידע" הן לפי הכוח הדיסקורסיווי "לבדר" . הסיפור הקצר משובץ אף הוא פעמיים במודל, והדרמה משובצת שלוש פעמים . רו ואחרים ( 1978 , . Roe et al ) מציעים אף הם מודל דו - ממדי . הם מתייחסים לטקסטים במדעי החברה וממיינים אותם על פי שתי מערכות : מערכת הארגון ומערכת המבנה או הכתיבה . במערכת הארגון כלולים ארגון גיאוגרפי מרחבי, ארגון כרונולוגי, ארגון לפי מושגים ועוד . במערכת המבנה כלולות דרכים לפיתוח הרעיונות : סיבה ותוצאה, רעיון עיקרי ורעיונות תומכים, השוואה וניגוד, רצף של אירועים ( מקום ) וזמנים, שאלות ותשובות ועוד ( עמ' 237 ; שראל, 1991 : 107 ) . עם כל הקושי להבחין הבחנה חד - משמעית בין הסוגות, ההיכרות איתן היא רבת - חשיבות . ברמן ( 741 : 2008 Berman, ) אף טוענת שכתיבה מקצועית תלויה בהכרת מאפייני הסוגה, למשל העקרונות המארגנים שלה . היא מצאה כי ילדים עד גיל התיכון נטו לשים לב להבדל בין הסוגות בצורה דיכוטומית, ודווקא מתבגרים ובוגרים הבחינו פחות באפיונים לשוניים המבדילים בין הסוגות ( עמ' 746 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help