sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא | 9 של השיח, הוא משפיע על בחירת התוכן והסגנון של הסוגה וגם מגביל אותו ( עמ' 58 ) . גם המונח "מבנה - על" של ואן דייק ( 2004 1980, Van - Dijk, ) מתייחס למושג הסוגה . לפי ואן דייק, הנמען מתאים את הטקסט שלפניו למבנה סכמטי מופשט של שיח הנמצא במוחו, כגון שיח טיעוני או היצגי ( מידעי ) . מטרת הטקסט הטיעוני היא לשכנע את הנמענים לתמוך בדעה מסוימת ( Toulmin, Van - Dijk, 1980 ; 1969 ) , ואילו מטרת הטקסט ההיצגי היא להציג עובדות, להבהיר דעות ולפרש אירועים ( 1980 Goelman, 1982 ; Van - Dijk, ) . אף שחוקרים רבים ניסו למיין טקסטים ספרותיים ולא - ספרותיים לסוגות, אין בידינו מודל מושלם להבחנה ביניהן . בלום - קולקה ( 2005 Blum - Kulka, ) מבחינה בין גישות דינמיות לבין גישות מבניות לאפיון סוגות . הגישות המבניות מאפיינות סוגות כטקסטים בעלי מוסכמות תרבותיות, המכוונים להשגת מטרות חברתיות . הגישות הללו מדגישות שגרה ומטרה כיסודות חיוניים בהגדרת הסוגה . קינווי ( 1971 Kinneavy, ) מונה ארבע סוגות של טקסטים : אקספרסיבי ( תיאורי, הבעת רגשות ) , רפרנציאלי ( ייצוגי או היצגי ) , ספרותי ושכנועי ( טיעוני, ארגומנטטיבי ) . לפי קינווי, השיח האקספרסיבי נחלק לשני סוגים : הבעה של היחיד ( תפילה, יומן אישי ) והבעה של החברה ( מיתוסים, עצומות מחאה ) . השיח הרפרנציאלי נחלק לשלושה סוגים : מדעי ( מאמרים מדעיים ) , אינפורמטיבי ( ערך באנציקלופדיה, פירוט חדשות ) ואקספלורטורי ( אבחון, סימפוזיון ) . בשיח הספרותי נכללות כל הסוגות הספרותיות : נובלה, שיר, רומן, מחזה . בשיח השכנועי יימצאו תעמולה, פרסומת והטפה דתית . במציאות אנו פוגשים בטקסטים מעורבים, כלומר טקסטים בעלי מאפיינים של סוגות טקסט שונות . בסוגיה זו נגעו כבר חוקרים אחדים בביקורתם כלפי המיונים השונים, ביניהם קינווי שהוצג לעיל . לדעת ניר ( 9891א ) , הבעייתיות במיונים הללו היא שלעיתים קרובות נמצא בטקסטים מאפיינים של סוגות שונות . כך למשל מאמר בעיתון יכול להכיל יסודות היצגיים המביאים מידע בצד יסודות של שכנוע ( ניר, 9891ב ) . גם פלד ( 1991 ) מציגה תופעה זו כשהיא מנתחת טקסטים מתוך העיתון "מדע" ומראה שיש בהם "ערבוב של לשון אינפורמטיבית יכולה להתייחס לכל קטגוריה של תוכן בעלת מאפיינים אלה : היוצרים והצרכנים מכירים את המאפיינים המשותפים לסוגה – בהגדרה זו הכוונה לידיעת המטרות, הצורה, האופן והמשמעות של הסוגה ; הסוגה תנהג לפי מבנה צפוי של נרטיב ; הסוגה תשאב ממאגר צפוי של דימויים ושל מגוון תמות בסיסיות ( עמ' 426 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help