sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | חינוך - שאלות האדם : בהוויה של הוראת המתמטיקה : טיפוח דרכי חשיבה, אהבת היופי והתמודדות עם השאלה מהו האדם . מאמרו של חן עתיד, השואב מניסיונו כמורה למדעי החיים בבית ספר אנתרופוסופי, עוסק בשאלות מוסריות וקיומיות, בשאלת החופש ובשאלת הבחירה בהוראת המדעים . לטענתו, כדי שהחינוך המדעי יהיה רלוונטי לתלמידים יש להתאימו למתרחש בתודעתו ובנפשו של התלמיד בכל גיל וגיל . מאמרם של פרופ' רוני לידור וד"ר יצחק רם דן בשאלות של האדם ושל החברה, מהות האופי, השיפוט המוסרי וחוויית האושר כפי שהן באות לביטוי בחינוך הגופני בבית הספר . תרומתו של החינוך הגופני לחינוך הנפש תלויה, טוענים הכותבים, בהתכוונותו של המורה ובתכנון סביבת הלמידה . מאמרה של ד"ר ענת קדרון עוסק במתח שבין תפיסת הוראת ההיסטוריה ככלי להבניית תודעה ערכית - חברתית לבין תפיסת הוראת ההיסטוריה כתחום דעת מדעי, ובדילמות העומדות לפני המורה להיסטוריה, המכיר באחריותו הן כמחנך והן כמורה של תחום דעת . ד"ר יעל אברהמי ורויטל בת - עמי צחור שואלות מדוע ללמד תנ"ך בישראל החילונית של ראשית המאה ה - 21 . הן משיבות שהתנ"ך הוא ספר של שאלות, שקריאתו יכולה להוביל את הקורא לתהליך של גילוי עצמי וללמדו לחיות בנוכחותן של שאלות פתוחות . דרכי חינוך ד"ר משה וינשטוק שואל היכן מצויות השאלות הגדולות אצל ילדים קטנים ומהם התנאים הנחוצים כדי ששאלות אלו לא ידוכאו אלא יעלו ויבואו לידי ביטוי ? ובהקשר זה מתאר את תכנית "לב לדעת", שמטרתה פיתוח תנאים אלה בבית הספר : אישיותו של המורה, אופי השיח במרחב הלמידה ותוכני הלמידה . ד"ר נורית נוביס - דויטש שואלת במאמרה כיצד תוכל להשיב על שאלות של ילדים על אלוהים בעוד היא עצמה מתחבטת בקיומו ובהבנתו . מתוך התבוננות בהתמודדויותיה בעבר עם שאלות אלו היא חוקרת אם עקרונות החינוך חלים על תחום האמונה, ואם אנו רשאים לתת לילדים תשובה מוחלטת לשאלת האלוהים . דובי ברק מביא במאמרו דוגמאות להתמודדות עם שאלות קיומיות העולות בכיתה, בין שהן עולות באופן יזום ובין שהן תוצאה של משבר . אחד מתפקידי החינוך לדבריו הוא ליצור משברים מבוקרים, שירחיבו את יכולת ההתמודדות של התלמידים עם שאלות קיומיות . ד"ר לאה שילה טוענת כי בני נוער רבים אינם מוצאים בשפע המידע הנגיש להם תשובות לשאלות הקיומיות המעסיקות אותם, וכדי להתמודד עמן רצוי שילמדו פילוסופיה : כך יפתחו את יכולות הניסוח וההקשבה, את החשיבה הביקורתית ואת החשיבה היצירתית שלהם, וילמדו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help