sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 | חינוך - שאלות האדם : בהוויה כלל או להסתפק בתשובות מרשם שיש בהן הרגעת - מה . כמה מאלה – המעשיים, התכליתיים, ממוקדי המטרה בין שזו כלכלית, מקצועית או חברתית – יחזרו לשאלות אלה אם יחוו משבר גדול בחייהם . אולם יש בינינו מי ששאלות גדולות עולות בהם כל העת . הם אינם מסתפקים בתשובות שכמעט שהתקבעו בהם, וממשיכים לתור כל חייהם אחר תובנות מדויקות יותר . המענה לאותן שאלות גדולות נוגע בכל רכיבי האדם . הוא מקיף, טוטלי, חובק את כל ממדי האישיות . התחושה המלווה את המענה איננה מסוג "קיבלתי תשובה, ואני יודע / ת", אלא "אני חווה ברמה גבוהה יותר, מחודדת, נהירה ומאירה יותר את התופעה ואת עצמיותי" . הבחנה אחרונה זו חשובה בכל הנוגע לחינוך . אחד מעיקריו של החינוך בעינינו הוא עיסוק בשאלות האדם . לשון אחר ; ההוויה מביאה לעירור שאלות קיומיות בתלמיד, ובאמצעות הדיאלוג תודעתו מתחזקת, זהותו מתגבשת, השקפת עולמו מותווית, ערכיו נקנים ומסתמנת התכנית של חייו . ההוויה הזאת בבית הספר, אף שרובה שוררת במצבי למידה, איננה תחומה למישור האינטלקטואלי בלבד . לפיכך אף שהמאמרים שכינסנו בקובץ זה מכוונים לאינטלקט על פי טיבם כמאמרים לאינטלקט, ברצוננו להדגיש שעירור שאלות האדם ועיסוק בהן בחינוך נעשה גם – ולעתים ביתר עוצמה – במישורי הרגש, הנפש, היצירה, האמונה והרוח . שאלות האדם, אף שאחדות מהן נדונו רבות בספרות ובציבוריות, הן שאלות של היחיד . אדם אמנם יכול למצוא תשובות שונות על שאלת הקיום, ואפילו תשובות אובייקטיביות לכאורה שיוכל למצוא בכתביהם של אנשי מדע . אולם אף שיוכל להיעזר בתשובות הקיימות, בסופו של דבר המענה אישי ופנימי, והיותו כזה הוא מה שמעניק לו את תוקפו העיקרי . התשובה שתעצב את תפיסתו ואת התנהגותו של האדם היא זו שהוא מגדיר בעצמו, מתוך עצמו ובאורח אותנטי . כך גם בחינוך . ההוויה החינוכית שהזכרנו קודם, מעוררת את שאלות האדם ומעודדת שיח וחקירה משותפים בקרב התלמידים ובינם לבין המורה . אולם החינוך אינו מציע "תשובת בית ספר", וגם כאן התשובה סובייקטיבית של התלמידה והתלמיד . ייתכן שלתלמיד מוצעות במהלך לימודיו תשובות, אך תפקידו של החינוך לכוון את התלמיד לבחון כל תשובה ותשובה בחינה ביקורתית ועצמאית, ורק אז יוכל לקבלה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help