sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה | 13 האנושית . אל מול תפיסות אידאליסטיות ואופטימיות בדבר טבע האדם שהוא סוקר – הפרא האציל, הלוח החלק והרוח במכונה – הוא מביא את המחקר האבולוציוני העדכני בדבר המשקל הרב שיש לביולוגיה ולגֶנים על ההתנהגות האנושית ודן במשמעות הדבר בחינוך . פרופ׳ יונתן כהן משווה את מושגיו של מרטין בובר – “אני - אתה״, “אני - הלז״ ו״זיקת גומלין״, הדנים בסוגי קשר ושיח בין בני אדם, וכן המושגים “דיאלוג חלקי״ ו״אחריות״ ( בין מורה לתלמיד ) – למושגים “הפנים״, “האחר״ ו״אחריותי הקבועה כלפי האחר״ של עמנואל לווינס . על רקע מושגים אלה מציג המחבר את המשותף לעמדותיהם של שני הוגי החינוך ביחס לחינוך ואת המבדיל ביניהן . ד״ר מירי רוזמרין שואלת מה פירושו של דבר להיות שווים, ואם כדי להיות שווים עלינו להשיל מעלינו את מאפיינינו הקבוצתיים, האתניים והמגדריים ההופכים אותנו למי שאנחנו . במאמרה היא דנה במתח בין שוויון על בסיס דמיון ובין שוויון על בסיס שונות, ומנתחת זאת בהקשר של מקומה של האישה בשוויון . ד״ר שמעון אזולאי דן בעניין הקשה של התאבדות כהכרעה רצונית ומודעת של אדם לשים קץ לחייו ולבחור במוות . הוא דן בשורת טיעונים של הוגי דעות ביחס להתאבדות ( בין היתר קאנט, ניטשה, דורקהיים ופקנהיים ) ומציג את עמדתו שלו : התאבדות היא חטא מטפיזי, מעשה של אדם נגד מהותו, נגד “התקווה כתקווה״, נגד תיחום כל אנושיותו של אדם בתודעתו . חוויה ד״ר שרון קרישק נסמכת על שלבי הקיום במשנתו של סורן קירקגור – האסתטי, האתי והדתי – ובהקבלה להם מציגה את שלבי האהבה . כשם שאנו אחראים על דרך חיינו ויכולים לחנך את עצמנו לחיות בדרך זו או אחרת, כך אנו אחראים על הדרך שאנו אוהבים . מבחנו של שלב גבוה באהבה קשור ביכולת ההתמודדות של אדם עם אובדן וויתור . ד״ר עידו הרטוגזון שואל אם הטכנולוגיה היא מלאך גואל המשפר את מצבה של האנושות, או שמא שד המקרב אותה אל כיליונה ; אם היא מקדמת אותנו כבני אנוש, או שמא מבצעת בנו דה - הומניזציה ; אם ההתפתחות הטכנולוגית חותרת כלפי אופק עתידי כלשהו . הוא מציג את הגישה הטכנו - אוטופיסטית מחד גיסא ואת הגישה המתנגדת לטכנולוגיה מאידך גיסא, ומתמקד בגישה המתפתחת עתה : הגישה הביקורתית, הבוחנת את הטכנולוגיה בהקשריה החברתיים והתרבותיים . חינוך טכנולוגי, אומר המחבר, עיקרו ציוד התלמיד בכלים להבנת מקומה של הטכנולוגיה בחברה ובחייו . ד״ר אורן ארגז עוסק במשולש גוף - תודעה - חינוך . כחיבור בין צלעות אלה הוא מציע את המושג “סְפֶרַת החינוך האישית״, שפירושה יכולתו של האדם להפנות את תשומת לבו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help