sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה | 11 בחלוקת המשנה של המאמרים בכל אחד מהכרכים ( ראו פירוט להלן ) החלוקה מדויקת פחות, שכן המאמרים כוללים בדרך כלל כמה יסודות, ואפשר היה לשבצם ביותר מבקטגוריה אחת . הקורא מתבקש אפוא לראות בחלוקת המאמרים אפשרות אחת שנבחרה מתוך גישה ספרותית - אסתטית . כרך א - בהגות : חלוקה מבנית המוטו שבפתיחת הספר, “התאמות״, הוא שיר של אמנון זקוב ז״ל . אמנון היה פיזיקאי ואיש תרבות ורוח מיוחד במינו . יחד אתו בחרנו את השיר הקצר הזה מתוך קובץ שיריו שהיה שמור אצלו וטרם פורסם, חודשים ספורים לפני פטירתו בחודש מרס 2014 . יהי זכרו ברוך . מבט מקיף את החלק הזה פותח מאמרו של פרופ׳ שמואל שקולניקוב ז״ל על האדם שעצם שאילת השאלות היא ממהותו האנושית . האדם שואף לחרוג מעצמו אל מעבר לעולמו הנוכחי, והצעד הראשון הוא העמדת הנתון בשאלה . הבעייתיות בחינוך היא המתח בין רצונו של המורה להשפיע על תלמידו ולהביאו לכלל חיקוי, ובין שאיפתו לחנך את התלמיד כך שלא יירתע מהצגת שאלות וביקורת . שמואל, פילוסוף נודע ואיש רוח מהמעלה הראשונה, ליווה את הספר מראשיתו וסייע לנו בעצה טובה . הוא נפטר באוגוסט 2014 . יהי זכרו ברוך . פרופ׳ אריאל הירשפלד דן באירוניה ובכפל התפקידים שב״אני״ של המורה כלפי תלמידיו – דיוקן האדם שלו - המאפשרים את התהליך החינוכי ואת צמיחתו של היחיד - התלמיד מתוך חירות ועצמיות . פרופ׳ אליעזר שביד יוצא בביקורת נוקבת נגד זרמים פוסט - מודרניים ופוסט - ציוניים בחינוך . תוך כדי שהוא בוחר בסופר ס׳ יזהר כמייצגם, הוא קורא לשיקומה של התפיסה החינוכית ההומניסטית - יהודית והלאומית - ציונית, ליישומה במציאות החברתית והכלכלית של ימינו ולהחזרת עטרת הפילוסופיה בהכשרת המורים, בעיצוב תכניות הלימודים ובתפקוד המחנכים . הרב יובל שרלו דן באפשרויות עמידתו של האדם מול האלוהים ומתמקד בזו שבה האדם נתפס בצלם אלוהים, שיחד עם יראת האלוהים הוא מקיים שיח עמו וגם מעז לצאת בביקורת נגדו . ואשר לחינוך הדתי - האמוני, חינוך זה מתקיים בשניות : הוא מכוון להעלאת האדם מתוך עצמו ומתוך כוחותיו לשיא אנושיותו, האמונה, ועם זאת לקבלת דבר האלוהים כמו שנאמר . את החלק הזה חותם מאמר מסוג אחר, אבל אף הוא ספוג ברוח – מכתב שכתב צבי ינאי ז״ל לילדים בני משפחתו ובו צרור עצות לחיים . צבי, אוטודידקט, הוגה דעות, עורך כתב עת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help