sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

| גיליון ,89 תמוז תשפ"א, יוני 2021 20 שהוטמן אצל חבר הכנסת מאיר יערי, מנהיג מפ"ם, בשנת 1953 . רק בודדים בצה"ל ידעו על קיומו של השירות . וכאשר רבו המשימות ועימן גם הצרכים, דרש איסר הראל מצה"ל תוספת תקציב, תקנים ומתקנים, אך נתקל בקשיים להשגתם . כאמור, מעטים הכירוהו . עובדה זו הצריכה לעגן רשמית ובכתובים את קיומו של השירות, ועל כן דאג איסר לכנס התייעצות אצל ראש הממשלה דוד בןוגוריון, בהשתתפות הרמטכ"ל הראשון רבואלוף יעקב דורי . הישיבה "בדבר שירותי המודיעין במדינת ישראל" התקיימה בתאריך השמונה בפברואר 1949 ובה "סוכם בין היתר להקים את שירות הביטחון" . עוד נקבע בישיבה זו כי "מחץ" תהפוך לש . ב . ואליה יצורפו היחידות הבאות : יחידת צה"ל ש"מ 3 שעסקה עד אז בריגול נגדי ויחידת משטרה צבאית 395 ( היחידה המיוחדת לביצוע ) שהתמחתה בלכידת עריקים, עיקוב אחריהם ומעצרם הסמוי, ושתהפוך לימים ליחידת המבצעים של שב"כ . כן סופחו לשירות ארבעה בתי הכלא הצבאיים המיוחדים : 396 ( כלא 6 ) , 399, 398, 397, לצורך ביצוע מעצרים המוניים, באם שוב יידרשו . בתאריך הו 17 בפברואר ,1949 פנה איסר הראל לרמטכ"ל בבקשה להוציא הוראות מתאימות לצבא . רבואלוף יעקב דורי הכריז למוחרת על הקמת שירות הביטחון, ש"יהווה מעתה יחידת חשבון עצמאית, בזיקה ישירה אליי" ( ל . . . רמטכ"ל ) . על פשר ה"זיקה" נעמוד בהמשך . כיצד מקימים שירות יש מאין ? מה יהיו משימותיו ? כיצד עליו לפעול ? באיזה תקציב ובאילו כלים ? לצורך כך הוקמה "ועדת השניים" : ראובן שילוח ( ראש המוסד הראשון ) ויוסף יזרעאלי ( מנכ"ל משרד הביטחון ) , שבחנו בקפידה את משימותיו של השירות ואת האמצעים הדרושים לו והגישו בתשעה במאי 1948 את המלצותיהם לראש הממשלה . חבלי לידה בעייתיים והיבנות מהירה פעילות שב"כ כיחידה בצה"ל עוררה בהכרח בעיות וחילוקי דעות מהותיים . כך למשל קביעתו דלעיל של הרמטכ"ל, לפיה השירות יהיה בזיקה ישירה אליו . אולם, פשר ה"זיקה" לא הובהר כל צרכו, שהרי את ראש השירות מנחה מאז ומתמיד רק ראש הממשלה ולא הרמטכ"ל . כמו כן, קבע ראש הממשלה עצמו, במסמך מיום השני ביוני ,1949 כי השירות אומנם פועל כחלק מהצבא, אך גם "פועל מבחינה אדמיניסטרטיבית, כאגף במשרד הביטחון" . המסגרת הצבאית, הנוקשה והכובלת, לא בדיוק התאימה לאופי פעילותו של השירות . גם הצבא התקשה להשלים עם גוף אשר מעשית אינו חלק ממנו, ואנשיו אינם ממש חיילים . חילופי הרמטכ"לים בנובמבר 1949 ומינויו של רבואלוף יגאל ידין במקומו של רבואלוף דורי, הם שהשפיעו כנראה על מעמד שב"כ בצבא . סגן הרמטכ"ל מרדכי מקלף התנגד בכל תוקף לדרישת איסר הראל לקדם בדרגות את אנשיו, בטענה כי הדבר יפגע בהיררכיה הצבאית וזאת על אף שמעמד השירות היה מקביל לחייל . יותר מכך, כשלמפקדי החילות כבר הוענקה דרגת אלוף, נמנע הדבר מסגןואלוף איסר הראל, באותו תירוץ כי השירות אינו גוף צבאי ממש . ההצעה החלופית להעברת שב"כ כגוף אזרחי למשרד הביטחון נתקבלה, לבסוף, לרווחת כל הגורמים . בתאריך האחד באוגוסט 1950 הועבר השירות למשרד הביטחון, אך עובדי השירות הפכו לעובדי מדינה מן המניין רק בשנת 1953 . ואולם, בסודי סודות, הוסדרה להם זכות קנייה בשק"ם, וזאת בתנאי המפורש שלא העובדים יערכו בעצמם את הקניות, כדי שלא יידרשו חלילה להזדהות, אלא רק בנות זוגם . שב״כ גיליון מיוחד בהמלצות כלולות הסמכויות שיש להעניק לשירות, תקן כוח אדם שימנה 370 איש, וכן תקציב חודשי של . . . 15,000 לירות . רק בודדים בצה"ל ידעו על קיומו של השירות . וכאשר רבו המשימות ועימן גם הצרכים, דרש איסר הראל מצה"ל תוספת תקציב, תקנים ומתקנים, אך נתקל בקשיים להשגתם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help