sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בחיפוש אחר תזאוס : ורופאקיס — מתיאוריה לפוליטיקה 13 שהמיט המינוטאור הגלובלי על העולם : חוסר צדק חברתי הולך וגדל בארצות הברית, אירופה, סין ושאר העולם ; נישול כלכלי של העובדים וגידול ברווחי התאגידים ; התפוררות האיחוד האירופי כתוצאה מהרחבת הפערים בין הצפון לדרום ; "מלכודת חוב אכזרית" שלתוכה נפלו מדינות העולם השלישי ; ולבסוף, בעקבות משבר 2008 , גם פגיעה במעמד הביניים הפריבילגי . חשיפת מנגנון הפעולה של "המינוטאור הגלובלי" משמשת את ורופאקיס כבסיס תיאורטי לקריאתו לומר "לא" למדיניות הניאו-ליברלית, שאותה הוא מגדיר כ"נואלת" ומסביר מדוע "מטרתה האמיתית היא להעמיק את השפל מסיבות לא ענייניות" . דימוי המינוטאור הגלובלי נשען על חלקה הראשון של האגדה ; אך ההסבר שמציע ורופאקיס למנגנון ההרס הניאו-ליברלי מהדהד גם את אוצר הדימויים שמספק המשכה : תזאוס, בנו של מלך אתונה, הפליג לכרתים כדי להרוג את המינוטאור ולשחרר את ארצו ממס הדמים ; הוא התגבר על מבוכי הלבירינת בעזרת אריאדנה, בתו של מלך כרתים, שנתנה לו חוט באמצעותו הוא סימן את מסלול התקדמותו בלבירינת, וכך יכול היה להיחלץ ממנו לאחר שהרג את המינוטאור . הדימויים המבוססים על חלקה השני של אגדת המינוטאור ישמשו להלן להסבר המהלך הפרשני של ורופאקיס . הלבירינת הוא משל לעִרפול כשלי השיטה הקפיטליסטית וההרס הגלום בה ; התיאוריה של "המינוטאור הגלובלי" היא מעין "חוט אריאדנה", שמציע ורופאקיס, המאפשר לחשוף את תעתועי השיח הניאו-ליברלי המכשירים את מדיניות הנישול ; ותזאוס הוא הכוח הפוליטי האמור להיאבק במינוטאור הגלובלי ולשחרר את האנושות מן המס שהיא מעלה להון . הלבירינת הלבירינת תוכנן כמבוך במטרה לשבש את חוש הכיוון של המינוטאור ושל קורבנותיו כאחד ולכפות עליהם מצב מתמיד של חוסר התמצאות . כהתגלמות הפרדוקס של אי-סדר ממוסד, מהווה הלבירינת דימוי הולם להיגיון המנחה את הקפיטליזם, המשתקף, למשל, במושגים "יד נעלמה" או "הרס יצירתי" . כהסדר פוליטי, השוק — כמו הלבירינת — מכוון

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help