sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 הגניזה מקהיר אוניברסיטת קמברידג' זרו אור על עבודתם של שכטר ועמיתיו, שנעשתה בדרך כלל, אם כי לא תמיד, באווירה נעימה וידידותית . לא פסחתי אף על ראיית הנולד המלומדת והפנטסטית של שכטר, ופרטתי כיצד מסרו טיילור ושכטר את האוסף לידי האוניברסיטה, וכיצד הודתה האוניברסיטה להם ולקהילת קהיר . המקרא הוא נושאו של הפרק החמישי . מממצאי הגניזה עולה שאין הבדלים משמעותיים בטקסט העיצורי בכתבי-יד שונים מלפני אלף שנים, אבל יש שיטות ניקוד שונות ; ההבדלים בהגייה ובניגוני הטעמים בין קהילות יהודיות שונות היה רב והניע פיתוח דקדוק עברי שיטתי . טקסטים שנכתבו על גבי טקסט קיים הסתירו תרגומים יוונים וסוריים של המקרא . כמה מהם נכתבו כבר במאה השישית לספירה . נתגלו גם מחזורים לא מוכרים של קריאת התורה . נחשף מגוון עשיר של פרשנות המקרא בעברית, ארמית וערבית, והתברר תפקידו של המקרא בחיי היום-יום . השתדלתי להסביר כיצד גילוי הנוסח העברי של בן סירא ומגילת ברית דמשק ( שמאוחר יותר נתגלתה עם מגילות מדבר יהודה ) מוסיף עדות חשובה על התפתחות ספרות הקודש בתקופה שלפני ימי הביניים . כן הבאתי דוגמאות לתפילות נוצריות, ולתיאורים של יהודים על חיי ישו, שנמצאו בגניזה . המסורות התלמודיות, לב ליבה של הספרות הרבנית, נוצרו במאות הראשונות לספירה, אך התפתחויות חשובות, שהשפיעו על אופי הספרות הזאת, אירעו בתקופה שלפני עידן הגניזה הקלסית ובמהלכה, והן נדונות בפרק השישי . המסורות התלמודיות, שעברו בעיקר בעל-פה, החלו יותר ויותר ללבוש צורה ספרותית . ניסיתי לבאר את ההשפעה שהייתה להתפתחות זו ואת החדשנות וההרחבה הטקסטואלית שנבעו ממנה, כפי שמעידים ממצאי הגניזה . שרידי הגניזה מלמדים אותנו רבות על התפתחות לשון התלמוד, הטקסט והמבנה, אך היו גם גילויים שזרו אור על היווצרות סוגות חדשות של ספרות רבנית . לתפילות נוצק מבנה פורמאלי יותר, וכך בא לעולם הסידור, שרומם עד מאוד את מעמד הליטורגיה . הפיוט, שבעבר רק עיטר את התפילות, שגשג בשלל צורות עד שכמעט העמיד את התפילות בצל . פירושים על התלמוד חוברו ונמסרו, ואילו פסקי הלכה תועדו תחילה כספרות שאלות ותשובות, ואחר-כך התפתחו לחיבורים שעסקו בנושאים מסוימים ובקודיפיקציה . התגלו חיבורים שחשפו עד כמה חיי הרוח של קבוצות מסוימות היו עזים בתקופה שבה הועלו מסמכי הגניזה על הכתב . הפרק השביעי נוגע בהיבטים השונים של היחסים בין יהודים, מוסלמים ונוצרים . אני מייחד מידה של תשומת לב לקראים, שבחרו ביהדות על פי המקרא ולא ביהדות על פי חז"ל, ולסיפורי הכוזרים, "השבט היהודי השלושה עשר" על פי ארתור קסטלר . גילויי הגניזה הסירו באחת את הלוט מעל חייהם של יהודי ארץ-ישראל לפני אלף שנה, ואפשרו לנו לתאר חלק גדול מהתפתחותם

דעת : מרכז לימודי יהדות ורוח

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help