sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 שדות ומזוודות את כל האירועים ההיסטוריים בעבר ומתווה את כל אירועי העתיד" באופן עקיב וקוהרנטי ( 458 : 1958 Arendt ) . אכן כזה הוא סיפור תולדותיהן הרציף ( גם אם עתיר מִפנים ועלילות ) של מרבית האומות . הגם שסיפור זה אינו עומד בשום קריטריון חד – משמעי של ניסוי מדעי שניתן לאימות או הפרכה, הרי זיקה ברורה למדיי מקשרת אותו לזהות אתנית לכידה, שפה ייחודית וטריטוריה בעלת גבולות מוגדרים . לדעת האוחזים בסיפור זה, זיקה מעין זו מצדיקה קביעת עובדות בשטח שהן בעלות השפעות מעשיות על קיומה של קהילה שטוענת למידה של שייכות, בעלות ובלעדיות בנוגע לשטח נתון . לדוגמה, סיפורה של האומה האנגלית, שתודעתה העצמית החלה להתגבש באופן המוכר לנו בעידן המודרני אי אז בשלהי ימי הביניים, בתקופה שבין המאה ה – 14 למאה ה – 16 ( עם התקבעותה של אוכלוסייה בעלת יסודות אתניים, לשוניים ותרבותיים הומוגניים, הניכרים בעליל יותר מבתקופות שקדמו לה ) , אינו אמור להתייחס אל הזיקה המקשרת אותו בעבותות של שייכות וגעגוע אל סממניה הטופוגרפיים של הטריטוריה הבריטית מתוך התנצלות או הצדקה . המחויבויות הקרקעיות הפיאודליות שהולידו את קווי המתאר של מדינת הלאום ההולכת ומתגבשת היו בגדר עובדות מקובלות ומוצקות ( בניגוד לאוטופיות שמתבססות על הבטחות טרנסצנדנטיות עמומות כמו "מן הפרת עד היאור" ) . ה"גן מוקף בים" או "אבן חן מוקפת ים של כסף", שפטריוטים נרגשים כמו הגנן חובב האלגוריות וג'ון מגונט שרים את שבחיהם בחרוזיו של שקספיר ב מלך ריצ'רד השני ( שקספיר 1988 : ,56 101 ) , מוכָּרים מלכתחילה, לטוב או לרע, כחלק בלתי נפרד מהווייתה הקונסטיטוציונית של האומה האנגלית, מִתחם התרפקות נרקיסיסטי, שלכאורה אינו מותנה בהסכמת האחר . לעומת זאת, הנרטיב הלאומי היהודי הוא מטֶבע ברייתו סיפֵּר קטוע, דיאכרונית וסינכרונית, שכל רבדיו הנפרדים ( והסותרים לעתים ) וכל חוליות האירועים המתקשרות בו דורשים פענוח מחוץ ולא רק מבית . הוא אינו נובע מתוך כוליות כמו – אובייקטיבית הנתמכת פיזית על ידי נתונים טריטוריאליים, אתניים, לשוניים וכיוצא באלו מרכיביה של תרבות מקובעת, אלא מחויב בדיאלוג מתמיד עם מצבי קיום המוגדרים תדיר מחדש מתוקף התפתחויות חיצוניות הנכפות עליו . הדיאלוג הזה, כפי שנטען לכל אורכו של הדיון הנוכחי, חושף את הסיפר הלאומי היהודי לזיקה מתמדת עם הטרגי, שהוא מעצם טבעו קיומי ודיכוטומי ומנוגד לעריצותה של הכּוּליות . הדיכוטומיה העומדת ביסוד הנרטיב הציוני ניכרת מעצם המותג המעניק לו את שמו : אם דימויי הסיפר הלאומי האנגלי מתווים את היקף גבולותיה של המולדת ( "גן

דעת : מרכז לימודי יהדות ורוח

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help