sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 קרובים – רחוקים בין הקבוצות . במרחב של יפו הייתה השפעה ניכרת של השסעים הפנימיים, האתניים והמעמדיים בתוך כל קהילה ( אשכנזים וספרדים בקהילה היהודית, מוסלמים ונוצרים בקהילה הערבית ) . עד לעלייה הראשונה ניסתה הקהילה היהודית הקטנה ביפו להשתלב בעיר הערבית בדרך של אימוץ השפה, מנהגי הלבוש 2 אלא שהעליות שבאו אחר כך, בייחוד והגינונים החברתיים . העלייה השנייה, שינו מגמה זו ויצרו מרחק הולך וגדל בין שתי הקהילות . העולים הביאו אתם ידע והון, ותרמו להתקדמות הכלכלית, אך כל זאת בעת שהתבדלו מסביבתם מתוך תודעה של זהות לאומית שהובילה את היהודים להקמת אחוזת בית . הערבים מצדם ראו בהתקדמות ובהתבדלות היהודית גורם מאיים ומתחרה בתחום הכלכלי, החברתי והלאומי, וגילו עוינות הולכת וגוברת כלפי הקהילה המתפתחת, עוינות שהגיעה לשיאה עם הקמת העיר תל אביב . האם הייתה יפו עיר מעורבת ? המונח עיר מעורבת מתאר הוויה עירונית ששותפות בה קהילות אתניות אחדות ושותפותן 3 ערבים ויהודים אכן חלקו ביפו היא בסיס לחיי היום – יום שלהן . טריטוריה משותפת, אך אין די בכך כדי להעיד על "מעורבות" . כמעט מראשית ההגירה היהודית הייתה קיימת ביפו הפרדה ברורה . הציונות שהביאו עמם העולים מארצות אירופה חייבה יצירת מרחבים נפרדים, וגברה על ההשקפה של בני הקהילה הספרדית אשר לא פסלו את טשטוש המרחב . ועם זאת לא הייתה יפו רק יוזמה אידיאולוגית מכוונת, אלא גם השלמה עם נסיבות היסטוריות הקשורות בחברת המתיישבים האתנית היהודית המהגרת . המפגש בין המיעוט היהודי ובין הרוב הערבי התמצה בניסיון המתמשך ליצור ולנהל שונוּת ( בדומה למפגש הקולוניאלי עם הילידים ) , והמערכת הפוליטית הציונית הקימה מבנה מסודר, ביורוקרטי ותקיף כדי להבטיח זאת . בציטוט שהובא לעיל ניכר שכבר ב – 1913 ראה שְלוש את כל

דעת : מרכז לימודי יהדות ורוח

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help