sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 רחל הרט מראשיתה שאפה ההתיישבות היהודית בכל ארץ – ישראל לזהות לאומית חדשה . התיישבות הסְפָר החלוצית מחוץ לחומות יפו מילאה את התפקיד הקלאסי של סיפוק יסודות טריטוריאליים, פוליטיים ורוחניים ותרמה ליצירת אותה זהות . קהילת יפו, לעומת זאת, לא נוצרה כחלק מאותה אסטרטגיה . היא לא הייתה חלק מהתכנון ומהחלוקה הפוליטית במסגרת "ייהוּד המרחב", ולא נוצרה סביב החוויה המכוננת של מאבק להתיישבות בטריטוריה מסוכסכת . העיר יפו לא הייתה אזור סְפָר ולא התפתח בה האתוס של מאבק לצורך אחיזה בקרקע . לכן היא עצמה לא הקנתה לקהילה היהודית שישבה בשטחה נכסים בדמות סמלים, מטרות ומיתוסים הנדרשים לגיבושה של חברה בעלת זהות לאומית חדשה . בשלהי תקופת השלטון העות'מאני ובשנים הראשונות לאחר הכיבוש הבריטי הייתה יפו מקור משיכה למהגרים יהודים וערבים . צמיחתה הפיזית והכלכלית, שנבעה בעיקר מההגירה היהודית, לוותה בהתחזקות התודעה הלאומית בקרב הערבים והיהודים כאחד . יפו, שקיימה במשך שנים איזון בין הקהילות הדתיות שבה - הנוצרית, המוסלמית והיהודית - הפכה בעידן הלאומיות למקום סוער ובלתי יציב . בזכות היותה של יפו עיר ראשית ושער לארץ, עלתה קרנה כסמל לאומי וכמקור לתסיסה ערבית, והיא הייתה למושא של משטמה יהודית . כיכר השעון שימשה תפאורה למחאה הפוליטית הערבית, להפגנות ולמהומות שהרחיקו יותר ויותר את שתי הקהילות זו מזו . לרוב, במקום צעדי פיוס הופנה המרץ האנושי לבניית חומות בין הקהילות הדתיות . בואם של יהודים ליפו לא גרם לטלטלה ולשינויים גיאו – פוליטיים באזור . ההתיישבות בעיר לא הייתה כרוכה ברכישה מסיבית של גושי קרקע גדולים, והמתיישבים לא גרמו בהתיישבותם לנישול אריסים מאדמתם או לתזוזת תושבים ערבים . ואולם כן נוצרה חלוקה אתנית – מעמדית של המרחב העירוני . חלוקת המרחב נגעה לאופן שבו השליטה, הבעלות על הקרקע ופיתוחה התחלקו

דעת : מרכז לימודי יהדות ורוח

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help