sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 אות, גוף, קהילה את ההוגה הפוליטי טוקוויל . כאן צמחה המחשבה מהמאורעות ובעקבותיהם, ולא במנותק מהם . בשנות ה – 30 של המאה ה – 20 שבה המחשבה הצרפתית לחיים ההיסטוריים, בעיקר משתי סיבות : סיבה אחת קשורה למהפכה הרוסית, שפרצה ב – 1917 . מהפכה זו העירה את העוקץ המהפכני בקרב האינטלקטואלים הצרפתים והפיחה בהם להט פוליטי . סיבה אחרת קשורה להיסטוריה של הרעיונות : ההגות הגרמנית המודרנית, בעיקר הגל, הוסרל והיידגר, התחילה לחלחל לאוזני האינטלקטואלים הצרפתים, בעיקר דרך שיעוריו המפורסמים של אלכסנדר קוז'ב בשנות ה – 30 על הגותו של הגל . קוז'ב הפגיש מחדש את הפילוסופיה הצרפתית עם ה"מציאות" - "הדברים עצמם", כלשונו של הוסרל - ועם ההיסטוריה . על סמך שתי עובדות אלו אפשר להבין את הסימביוזה של ההגות הצרפתית במאה ה – 20 עם אוניברסליות מהפכנית, עם אידיאולוגיה שמאלנית מובהקת אשר מעמידה את רעיון הקדמה מעל לכול . הגות זו היא מעיקרה הגות ביקורתית, אנטי – מסורתית ואנטי – סמכותית בשיטתיות . כמו שהמהפכנים הצרפתים ערפו את ראש המלך, כך ביקשו ההוגים הצרפתים לערוף כל סמכות באשר היא, בין שהיא מטאפיזית ובין פוליטית . הביקורת הייתה לאוויר שנשמה הפילוסופיה הצרפתית המודרנית . בתנועה זו, המנטליות הצרפתית התפתחה ממרחב פוליטי רפובליקני אבסטרקטי, אשר רואה בכל השתייכות לקהילה חריגה בוטה מהתפיסה השוויונית – רדיקלית של האומה הצרפתית המהפכנית . קשר זה בין ההיסטוריה הצרפתית ובין ההגות הצרפתית נשאר סוג של תעלומה, שרק מעטים הרבו לעסוק בה . אחד הטקסטים הבודדים שמנסים לפענח תעלומה זו לקוח מספרו של ליוטר, היידגר ו"היהודים" , וכך כותב המחבר : פרשת היידגר היא פרשה "צרפתית" . אפשר לתעב ציון זה, ואני

דעת : מרכז לימודי יהדות ורוח

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help